Koľko zvukov na svete má väčšiu emočnú energiu než smiech malých detí? Ťažko povedať – možno veľa, možno ani jeden. Nech je odpoveď na túto otázku akákoľvek, oveľa relevantnejší môže byť práve dôvod, prečo bola táto otázka vôbec položená.
Okrem nás sa na podobnú otázku pokúšal nájsť odpoveď aj vedec Caspar Addyman, profesor na univerzite University of London a vedúci programu Goldsmiths InfantLab. Celý jeho pracovný deň v podstate spočíva v tom, že študuje detský smiech.
Radostné začiatky
Spoločnou vlastnosťou všetkých bábätiek je fakt, že sa začínajú smiať dávno predtým, než sú schopné rozprávať. Prvý smiech sa u detí objavuje už vo veku okolo troch mesiacov, na prvé zmysluplné slová však musí byť bábä tri- až štyrikrát staršie.
V štúdii, ktorú viedol Addyman, však skúmal deti až do dvoch a pol roka – zbieral poznatky od ich rodičov a vyvodil z nich veľmi zaujímavé závery.
Čaro prekvapenia
Addyman skúmal približne jeden a pol tisíca detí z vyše šesťdesiatich krajín a spomedzi mnohých potenciálnych sa mu potvrdila jedna teória.
Najväčším rozosmievacím podnetom pre malé deti je hra na schovávačku – a v skutočnosti sa pri nej ani netreba schovávať – stačí si zakryť tvár rukami. Malí neposedníci sú doslova ohúrení tým, keď sa spoza rúk opäť vynorí zmiznutá tvár.
Platí to pre všetkých?
Podľa zozbieraných údajov vedca Caspara Addymana nie. Staršie batoľatá (vo veku nad 24 mesiacov) sa už nedajú len tak ľahko okabátiť. Skutočnosť, že tvár sa skrýva za rukami jej majiteľa, im bez hĺbkovejšieho uvažovania dôjde. Vo všeobecnosti totiž platí, že za prvé dva roky života sa priemerný ľudský jedinec naučí viac ako za všetky ostatné roky.
Napriek tomu, že dvoj- a trojročné deti svojho rozosmievača prekuknú skôr, než stihne spraviť kuk, aj tak im príde odhalenie skrytej tváre zábavné.
Spolu nám to ide lepšie
Ďalším zistením výskumu projektu Goldsmiths InfantLab bol fakt, že deti sa smejú až osemnásobne viac, ak ich posadíte do skupiny dvoch alebo viacerých rovesníkov.
Pri pozeraní rozprávky v skupine sa dvoj- až štvorroční diváci rehotali oveľa hlasnejšie a dlhšie, napriek tomu, že deti, ktoré pozerali rozprávku samy, ju z hľadiska zábavnosti nakoniec ohodnotili približne rovnako.
Čigli-čigli
A čo ak zlyhá odhalenie tváre? Čo ak sa krpec nerozosmeje? Vyskúšaj šteklenie. O šteklení sme nedávno vydali separátny článok, ktorý určite stojí za prečítanie, ak ťa zaujíma, prečo máme vyvinutý tento sprostý obranný mechanizmus, ktorý večne zneužíva tvoj partner alebo partnerka, keď ťa chce rozosmiať.
Uplatňuje sa nielen u dospelých, ale aj u detí. Addyman však odkazuje: „Šteklite len deti, ktoré poznáte a ktoré poznajú vás.“
Zhrnutie
Tak aká je teda odpoveď na otázku: „Ako vzniká všemohúce čaro detskej radosti?“ Jedným slovom – ľudia. Podľa psychológa a vedca Caspara Addymana ide o pozornosť dospelého a spojenie s mladým jedincom.
Dajte deťom lásku a rešpekt, nesprávajte sa infantilne a dostanete to, čo dozaista rozosmeje aj vás.