Spojka v aute patrí k tým súčiastkam, ktoré si zaslúžia omnoho viac pozornosti, než im bežne venujeme. Mnohí vodiči si ani neuvedomujú, že ich každodenné zvyky môžu túto dôležitú časť vozidla výrazne poškodiť. Napríklad, zaradenie spiatočky ešte pred úplným zastavením vozidla patrí medzi najčastejšie chyby. Vďaka jednoduchému triku vieš zistiť, či je tvoja spojka v poriadku alebo potrebuje vymeniť, píše portál Vedelisteze.sk.
Ďalším nenápadným zlozvykom je opieranie nohy o spojkový pedál počas jazdy. Aj keď ide len o mierny tlak, lamela spojky zostáva čiastočne v zábere, čo spôsobuje trenie, prehrievanie a časom aj jej opotrebovanie. Pritom spojka má v aute úplne jasnú funkciu – slúži ako prepojovací článok medzi motorom a prevodovkou, ktorý umožňuje hladké radenie rýchlostí bez potreby vypnutia motora.
Ak máš podozrenie, že spojka vo tvojom aute už nie je v najlepšej kondícii, existuje jednoduchý spôsob, ako si to overiť. Na rovnom a bezpečnom mieste naštartuj motor, zaraď najvyšší rýchlostný stupeň a prudko pusť spojku bez pridania plynu. Ak je spojka v poriadku, motor sa okamžite vypne. Ak sa však motor nezadusí, je to signál, že spojka prešmykuje – teda nefunguje správne a mal by si navštíviť servis.
Nezabúdaj však, že tento test je len orientačný a nemal by sa opakovať často, aby si zbytočne nezaťažoval iné súčasti vozidla.

Varovné signály, že spojka nie je v poriadku
V ideálnom prípade by sa mala spojka meniť každých niekoľko rokov, no jej stav závisí najmä od štýlu jazdy, informuje portál autotrendy.sk. Existuje niekoľko varovných signálov, ktoré naznačujú, že niečo nie je v poriadku. Jedným z prvých príznakov býva nepríjemný zápach, ktorý môže signalizovať prehriatie alebo prešmykovanie spojky. Okrem toho si vodiči často všímajú zhoršené zrýchľovanie – auto akoby nereagovalo na plyn tak, ako by malo.
Problém môže naznačiť aj zvláštne zvuky vychádzajúce z oblasti prevodovky, ktoré predtým nebolo počuť. Ďalším dôvodom na spozornenie je vlhkosť v okolí spojkového pedálu alebo pod vozidlom, konkrétne pod hydraulickým čerpadlom – môže ísť o únik kvapaliny. Ak sa ti navyše ťažko zaraďujú rýchlosti alebo máš pocit, že je pedál spojky nezvyčajne tvrdý či naopak podozrivo mäkký, spojka si zrejme pýta pozornosť.