Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Pondelok 28.11.2022
sk
Henrieta
cz
René
, Renée

Presúvať sa vlastným autom znamená pre väčšinu z nás úsporu času. Aby to však znamenalo aj úsporu našich financií, je potrebné vyvarovať sa niekoľkých zásadných chýb, ktorých sa dopúšťame denne, či už vedome alebo nie. Presnejšie povedané, ako uvádza Americká federácia spotrebiteľov, dopúšťa sa ich takmer jedna štvrtina z nás.

Shutterstock

Základná premisa je jasná: čím menej minieš, tým viac ušetríš. Na jednej jej strane stojí objem pohonných hmôt, na druhej naša peňaženka. Z používateľských výskumov je zrejmé, že v optimálnom prípade by sme dokázali ušetriť takmer pätinu našich reálnych nákladov, teda asi 20 percent. A to už je slušné číslo. Tak si to poďme rozmeniť na drobné a povedzme si, kde robíme najčastejšie chyby.

1. Kufor plný zbytočností

Ruku na srdce, koľko zbytočností prevážaš vo svojom aute, najmä však v kufri? Mnohí by o tom mohli napísať román. Keď si však uvedomíš, že každých 10 kilečiek navyše zvyšuje spotrebu v priemere o pol percenta, vieš pomerne presne určiť, koľko míňaš zbytočne. Tak šup-šup, nech je kufor čím skôr prázdny.

Shutterstock

2. Tlak v pneumatikách

Aj keď sa to nezdá, tlak v pneumatikách má na ekonomiku prevádzky výrazný vplyv. Jazda na podhustených gumách výrazne zvyšuje valivý odpor, a tým aj tvoju spotrebu. Stanov si pravidelný interval na kontrolu tlaku, dvakrát za rok pri prezúvaní určite nestačí. Správne nahustenými pneumatikami môžeš ušetriť aj 2 percentá pohonných hmôt. Údaje o správnom tlaku nájdeš na vnútornej strane viečka palivovej nádrže.

Shutterstock

3. Správna geometria je dôležitá

Podobné účinky ako pri podhustených pneumatikách sa prejavia aj pri zlej geometrii náprav, ktorá býva dôsledkom ich mechanického poškodenia, napríklad aj vinou nekvalitných ciest (alebo tvojej zbesilej jazdy po nich). Okrem zvýšeného opotrebenia plášťov sa tu môže prejaviť aj pomerne značný nárast spotreby, niekedy aj v rozmedzí 5 až 10 percent.

Shutterstock

4. Zbytočný chod motora

Poznáš to, dlhý rad na svetlách alebo na priecestí, prípadne čakáš kamarátov či svoju lásku na parkovisku neotáľaj s vypnutím motora. Okrem drobnej úspory paliva budeš ohľaduplný k prírode. Vyhni sa aj pridlhému zohrievaniu auta pred jazdou, minútka je tak akurát, potom auto pomaly zaťažuj. Šetríš tak motor, ovzdušie a v najneposlednejšom rade aj tvoje nasporené bubášiky.

Shutterstock

5. Nehospodárny štýl jazdy

Ak jazdíš metódou „plyn-brzda“, tak okrem rizika ozvracaných zadných strán predných sedadiel od tvojich spolujazdcov je práve tvoja peňaženka tým, čo dostáva ešte väčší náklad ako tie pedále, ktoré tak nekontrolovane udupávaš až pod zem.

Plynulá jazda predpísanými rýchlosťami dokáže robiť v nádrži zázraky. Akceleruj preto mierne až stredne a ak to nie je nevyhnutné, nestláčaj plyn až na podlahu, aby si vzápätí preveril spoľahlivosť tvojho brzdového systému. Plynulou jazdou vieš v pohode ušetriť aj 20 percent pohonných hmôt.

Shutterstock

Okrem týchto najdôležitejších faktorov zohráva významnú úlohu pri spotrebe tiež nadmerné používanie klimatizácie technický stav auta, ale tiež zbytočné otváranie okien pri vyšších rýchlostiach, čím zhoršuješ aerodynamiku tvojho vozidla. Nezabudni však ani na drobnosti, ako napríklad nedbalo zatvorená nádrž, ktorá môže spôsobiť odparovanie paliva.

Skús si teda zobrať k svojmu srdcu toto polovičné desatoro“ a mysli na to, že spotrebovať o pätinu menej paliva znamená nielen väčšiu odolnosť tvojej kreditky, ale aj výdatnú ekologickú pomoc pre už aj tak dosť znečistené ovzdušie. Alebo to auto skrátka nechaj pred domom a choď na eMHáDečku!

Richard Bonde / imhd.sk

Ako hodnotíš tento článok?

Richard Bonde
Ako každé iné dieťa, so slzami v očiach. V sprievode hlasných výkrikov som v chladný februárový večer krátko po pol desiatej zhliadol umelé svetlá petržalskej nemocnice. Môj otec a jeho prísediaci svokor sa zhodli, že v plači je muzikalita – mali úplnú pravdu. Už o dva roky neskôr som kuchynskú linku v pravidelných intervaloch okrádal o varechy a rozbíjal s nimi vedrá z predsieňovej skrine, predstierajúc bytie súčasťou rockového koncertu so stovkami divákov okolo pódia.Tesne pred piatymi narodeninami som sa s radosťou ocitol na svojej prvej vyučovacej hodine – nebola to ani matematika, ani vlastiveda. Bola to hodina bicích nástrojov, mojich najobľúbenejších 20 minút v týždni. Ako obyvateľ trojizbového bytu však pre mňa akákoľvek domáca príprava neprichádzala do úvahy – pre uspokojenie susedov, rodičov a v absolútne poslednom rade aj mňa som začal chodiť na klavír. A sedem mesiacov na to aj do základnej školy na Benkovej ulici v Nitre – mojom takmer rodnom meste.Roky plynuli a s nimi pribúdalo vedomostí a skúseností, hlavne tých hudobných. Už koncom roku 2011, keď bol môj vek stále na prstoch ukázateľnou hodnotou, ma môj otec, učiteľ hudby, zatiahol do prvej kapely (s asi najmenej kreatívnym názvom tohto milénia – The Kapela), ktorá sa na školskej scéne neujala. Neváhal založiť druhú, v ktorej som opäť obsadil pozíciu klávesáka. Táto o niečo rockovejšia zostava nesúca trošičku kreatívnejší názov Wild People bola úspešnejšia a zanikla až v roku 2016.V živote mladého hudobníka nechýbali ani tie o niečo konvenčnejšie veci – výučba anglického jazyka, z ktorého som v predchádzajúcom roku získal jazykový diplom úrovne C1, informačné technológie, môj takmer denný skracovač voľného času a nepochybne aj zdravá dávka jazdy na bicykli.Roku 2013 som skončil na treťom mieste na prijímacích skúškach na osemročné štúdium v Gymnáziu na Golianovej ulici, opäť v bývalom centre Veľkej Moravy – v poslednej chvíli som však od tohto rozhodnutia ustúpil, no o tri roky neskôr som na rovnakú strednú školu presedlal tak či tak, ale na štúdium pätročné so zameraním na anglický jazyk.V súčasnosti sa snažím svoj život držať čo najbližšie k heslu „príjemné s užitočným”. Jedným z mojich koníčkov je a už oddávna bola verejná doprava – dnes pracujem ako webmaster a redaktor portálu imhd.sk, ktorý sa zameriava na informovanie cestujúcej verejnosti vo viac ako 20-tich mestách na Slovensku, a od jesene som tiež redaktorom najzábavnejšieho webového portálu na Slovensku – EMEFKA.Neodišiel som ani od svojej najväčšej lásky – hudby – ktorou sa, hlavne v tejto situácii, snažím živiť svoj sporiaci účet najlepšie, ako to len ide. Mojím hlavným hudobným projektom je skupina Follow hrajúca prevažne coververzie známych skladieb domácej aj zahraničnej tvorby.Popri práci som profesionálnym zlodejom otcovho auta, sem-tam mu ho vrátim, vždy však nablýskané a dotankované. A nezabúdajúc na to azda najmenej dôležité – maturitný ročník gymnázia. Od septembra sa chystám na Vysoké učení technické v Brne, kde chcem vyštudovať odbor Audioinžinierstvo, zvuková produkcia a nahrávanie na Fakulte elektrotechniky a komunikačných technológií.So svojou súčasnou životnou situáciou som nadmieru spokojný – pevne verím, že sa v tejto hudobno-informatickej vlne udržím čo najdlhšie. Neviem, čo ma čaká, ale stále chcem svet vnímať ako dieťa. Ako každé dieťa, s radosťou v očiach.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
Hľadať
TOP
Trending
Práve sa deje
Mám záujem o spoluprácu

    *dané pole je potrebné
    vyplniť

    Tip na článok

      Formáty: .jpg, .png
      Veľkosť max
      15mb
      V prípade väčšej prílohy pripojte do tela správy link na wetransfer
      *dané pole je potrebné
      vyplniť

      Nahlásiť chybu na stránke

        Formáty: .jpg, .png
        Veľkosť max
        5mb
        *dané pole je potrebné
        vyplniť