Sobota 27.11.2021
sk
Milan
cz
Xenie

Depresia či pocity úzkosti v dnešnej dobe plnej stresu sužujú mnohých, a určite aj ty uznáš, že občas je naozaj makačka udržiavať sa pozitívne naladený. Niekedy je tých impulzov pre úsmev skutočne málo a každodenná rutina sama osebe človeka unaví.

Psychológovia preto odporúčajú nájsť si koníčky a ponoriť sa do aktivít, ktoré ti pomôžu trochu „ožiť“, zamestnajú tvoju myseľ a dostanú ťa do kreatívneho módu.

Či už je to cvičenie jogy, alebo naberanie nových umeleckých zručností, existuje veľa spôsobov, ako si dať prestávku, zbaviť sa stresu a zmierniť pocity úzkosti. Toto sú tipy na aktivity, ktoré ti aj podľa psychológov môžu pomôcť cítiť sa lepšie:

Joga

Cvičenie jogy môže priniesť pozitívne výsledky ako na tele, tak i na duši. Okrem lepšieho držania tela a posilnených svalov ti toto starodávne cvičenie mysle a tela môže dožičiť aj množstvo duševných a emocionálnych benefitov.

Výskumy dokázali, že medzi ne patrí aj znížený stres a zvýšená schopnosť zvládať negatívne myšlienky. Joga tiež môže pomôcť človeku k lepšiemu spánku a vyrovnať sa s príznakmi úzkosti spôsobenými ťažkými životnými situáciami.

Shutterstock

Pečenie

Aj varenie či pečenie patrí medzi upokojujúce aktivity. Zvŕtanie sa v kuchyni ti môže priniesť pocit spokojnosti získaný pri videní konečného produktu, a to prirodzene zlepší tvoju náladu. Vytvoríš niečo hmatateľné, čo si môžeš vychutnať a niekoho s tým aj ponúknuť, a získaš tak aj zaslúžený pocit úspechu. Počas varenia sa taktiež aktivizuje tvoja tvorivosť a kreativita, a tak odpútaš svoje myšlienky od problémov, ktoré ťa trápia.

Záhradkárčenie

„Motanie“ sa v záhrade, okopávanie a pestovanie rastlín na čerstvom vzduchu je prínosné hneď z niekoľkých dôvodov. Slnko môže spustiť uvoľňovanie hormónu sérotonínu, ktorý pôsobí ako stabilizátor nálady a pomáha nám cítiť sa pozitívnejšie a produktívnejšie.

A taktiež pestovanie vlastných plodov dodáva pocit sebestačnosti a zadosťučinenia, keď môžeš jesť niečo, čo si sám „vytvoril“. Okrem toho, počúvať zvuky a cítiť vôňu hliny a prírody tvoju hlavu dokonale zrelaxuje.

Shutterstock

Šitie

Aj táto činnosť sa preukázala byť úzko spätá s duševným zdravím. Keď sa sústredíš na šitie, všetko ostatné ide bokom. Tým pádom to funguje ako meditácia, keďže svoj mozog na chvíľu vytrhneš z reality. Taktiež ti pomáha udržať myslenie v bdelom a funkčnom stave, inak povedané preberie ťa.

Písanie

Aj písanie je aktivitou, pri ktorej môžeš skvelo zregenerovať svoju dušičku. Jeho výhodou je, že dáš von svoje myšlienky, bez toho, aby si ich niekomu prezradil. A môžeš sa k nim vrátiť spätne.

Každopádne, „vypísať sa z toho“ ti pomôže, nemusí to byť štylisticky dokonalé ani super kreatívne. Rovnako, ako aj pri kreslení, nejde o výsledok, ale o samotný proces, pri ktorom dáš zo seba von negatívnu emóciu. Je to vynikajúci spôsob terapie.

Príroda

Štúdie dokázali, že čo i len pozeranie sa na obrázky prírody má pre naše duševné zdravie veľmi pozitívne účinky. Napríklad, upokojujúce zvuky prírody a dokonca aj vonkajšie ticho môžu znížiť krvný tlak a hladiny stresového hormónu kortizolu. Pozitívne účinky majú aj vizuálne aspekty prírody. Zamerať pohľad a energiu na stromy a zeleň naozaj pomáha.

Shutterstock

Hudba

Hudba ovplyvňuje náladu, jej počúvanie, ako aj jej tvorba majú veľmi priaznivé účinky na naše psychické zdravie. Je schopná nám dokonca zmierniť bolesti, čo preukázali aj výskumy. Ak si sa chcel naučiť hrať na nejaký hudobný nástroj, vždy je ten správny čas. Tvorba hudby je fantastická pre odbúranie stresu a nepríjemných pocitov. A tiež sa z teba nemusí nutne stať veľký virtuóz, nauč sa to robiť iba pre svoj dobrý pocit.

Tanec

Prakticky každá fyzická aktivita môže zlepšiť našu náladu, no mnohé z nich sa nám zdajú príliš nezáživné, aby sme sa ich prinútili vykonávať. No tanec je činnosť, ktorú si aj vďaka hudbe a jej pozitívnym účinkom skutočne užiješ.

Čarovným spôsobom kombinuje terapeutickú silu hudby s fyzickou aktivitou. Jedna štúdia dospela k záveru, že tanec predstavuje pre tvoj mozog skvelú dvojhru. Hudba totiž stimuluje mozgové centrá odmeňovania, zatiaľ čo pohyb aktivuje tvoje senzorické a motorické obvody.

Shutterstock

Tagy:

Ako hodnotíš tento článok?

Pridaj svoj komentár

Komentáre 0

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
Hľadať
TOP
Anketa dňa
Trending
Práve sa deje
Mám záujem o spoluprácu

    *dané pole je potrebné vyplniť
    Tip na článok

      Formáty: .jpg, .png
      Veľkosť max 15mb
      V prípade väčšej prílohy pripojte do tela správy link na wetransfer
      *dané pole je potrebné vyplniť
      Nahlásiť chybu na stránke

        Formáty: .jpg, .png
        Veľkosť max 5mb
        *dané pole je potrebné vyplniť