Len pred niekoľkými dňami sme ti priniesli správu o anticene Sexistický kix. Tú už šesť rokov udeľuje Aliancia žien, ktorá sa zaoberá problematikou sexizmu v reklame, ako aj jeho dopadmi na reálny život. V predchádzajúcom článku sme ti predstavili niekoľkých nominovaných.
Išlo o reklamy, ktoré podporovali rodové stereotypy, redukovali ženy len na sexuálne objekty a často tak robili úplne absurdným spôsobom, ktorý nemal nič spoločné s ponúkanými službami. Firmy stereotypne zobrazovali najmä ženské telá, čím si chceli zvýšiť predaje v duchu hesla „s*x predáva“.
Svojho „favorita“ mohol nominovať ktokoľvek zo širokej verejnosti a medzi konečnými nomináciami môžeme nájsť viacero rôznych firiem. Ocitlo sa tam napríklad mäsiarstvo Berto, Národná banka Slovenska, Fusakle, satirická stránka Zomri či vzdelávacia agentúra GtoG. Celkovo bolo nominovaných 115 reklám.
Kto si teda anticenu odniesol tento rok?
Víťaz odbornej poroty
Podľa odbornej poroty sa najsexistickejšej reklamy dopustilo vinárstvo Durgala&Budinsky. Tí vo svojej reklame odkazovali na známu sériu filmov pre dospelých, pri ktorých muž ponúka ženám za intímne služby peniaze. Vinárstvo má vo svojej ponuke množstvo vín s nevšednými etiketami a na internete sa ich príspevky tešia veľkej popularite.
„Je nepochopiteľné, že podnikatelia ani po kampani Me Too nechápu, že marketing založený na znevažovaní žien, zľahčovaní znásilnenia a sexizme je nielen spoločensky neúnosný, ale aj kontraproduktívny,“ napísala k reklame Oľga Pietruchová.
„Ženy sú predsa tie, ktoré robia rozhodnutia o nákupoch do domácnosti, preto úspešné firmy ženám svojím marketingom nadbiehajú a nevysmievajú sa z nich.“
Hlasovanie verejnosti
Ako vždy aj v tomto dvojročníku mohla o najsexistickejšiu reklamu hlasovať aj verejnosť. Najviac hlasov (1335) získala spoločnosť TokajTravel.sk. „Vizuál útočí na najnižšie pudy a veľmi primitívne komunikuje motív, ktorý by sám osebe mohol byť lákavý. Takýmto spôsobom však skôr odrádza ako láka.
Komunikácia pôsobí ako z minulého storočia a v žiadnom prípade nepatrí do verejného priestoru,“ uviedol Robert Slovák, kreatívny riaditeľ firmy Slovák&Friends. „Je škoda, že zadávateľ nevie prilákať svojím produktom či službami a musí sa uchýliť k takému prvoplánovému riešeniu.“
Druhé miesto v hlasovaní verejnosti obsadilo už spomínané vinárstvo Durgala&Budinsky (1259 hlasov) a tretie Nadácia Slovakia Christiana (1245 hlasov), ktorá bojovala proti potratom a LGBTI komunite. Uvádzala, že „potrat je nájomná vražda“, čím ženy de facto označovala za vrahyne, gayov/lesby zase za hriešnikov.