Témy rasizmu a diverzity sú niečím, čím súčasný svet žije. Ide o problematiku, pri ktorej má každý potrebu sa vyjadriť, bez ohľadu na to, či jej rozumie. Veľmi intenzívne zasahujú do verejnej debaty predovšetkým v západnej Európe, v USA a v Kanade. Len pred pár dňami uplynul rok od smrti Georgea Floyda, čo je významný míľnik pre americké hnutia za rasovú rovnosť.
Španielska poštová služba Correos pri tejto príležitosti predstavila sériu štyroch známok, ktoré zobrazujú rôzne odtiene pokožky, uvádza Unilad. Poukazujú na to, že aj napriek vonkajším odlišnostiam sme všetci ľudia a zaslúžime si rovnaké práva.
Uvedenie sprevádzalo prepracované video
As part of #EuropeanDiversityMonth, and coinciding with the first anniversary of the murder of #GeorgeFloyd, we are launching #EqualityStamps: A series of stamps that aims to shine a light on racial inequality and promote diversity, inclusion and equal rights. pic.twitter.com/eSStZ0GrBw
— Correos (@Correos) May 25, 2021
Každá známka má inú hodnotu
Nie je ťažké všimnúť si jeden podstatný detail – známky majú odlišnú hodnotu. Tá s najsvetlejšou farbou pokožky je najdrahšia (1,60 €), tá s najtmavšou je zasa najlacnejšia (0,70 €). Ide o náhodu alebo tu máme hľadať nejaký skrytý význam? Spustenie predaja známok vyvolalo búrlivú debatu v médiách.
Pri prvom kontakte s novou sériou známok si viacerí ľudia mysleli, že ide o meme. Fejk, ktorý si uťahuje z aktivistických kampaní. Len ťažko sa im verilo tomu, že ide o reálny projekt. Nemôžeme sa tomu čudovať, pretože „antirasistické“ známky sa naozaj dajú interpretovať tak, že obsahujú odkaz o nadradenosti bielej rasy.
Kampaň skončila fiaskom
Možno ani nie je podstatné, či tam túto ideu prepašoval niekto z tvorcov, alebo ide o náhodu. Kampaň je hlúpa a nevkusná. Troška vnímavejšiemu človeku by bolo hneď jasné, že toto jednoducho na verejnosť nepatrí. Bežní ľudia, osobnosti aj antirasistické organizácie známky kritizujú a vyzývajú Correos, aby ich stiahla z obehu. Predajca sa ku škandálu odmieta vyjadriť.
V súčasnosti môžeme sledovať intenzívnu snahu firiem a organizácií angažovať sa v boji za rasovú a rodovú rovnosť a práva LGBT. Ide o veľmi citlivú tému a je preto úplne samozrejmé, že prešľapy ako španielske známky (a mnohé horšie!) nie sú ničím zvláštnym. Politické vyjadrenia si vyžadujú riadnu dávku taktu a zdravého rozumu, čo sú dve veci, ktoré chýbajú mnohým korporátnym kolosom.
Zdroj: unilad.co.uk