Občas sa skrátka stane, že výrobca vyberie nejakému výrobku názov, ktorý je… ehm, tak trochu nevhodný. Niekedy je to očividné od začiatku, inokedy za to môže skôr súhra náhod. Na svoj názov doplatilo napríklad pivo Corona, ale aj cukrovinky Ayds (viac nájdeš v našom článku). Portál LADbible však priniesol správu o výbornom nanuku, ktorý má podľa mnohých ľudí dosť nešťastný názov: Golden Gaytime.
Aj čitatelia, ktorí angličtinu neovládajú, iste na prvý pohľad vidia, že tento názov by sa dnes skôr hodil pre nejaké štúdio zamerané na obsah pre dospelých či podobný časopis. Faktom ale je, že vznikol na konci 50. rokov, keď slovo „gay“ malo odlišný význam než dnes. Aj v súčasnosti síce vo svojom druhom význame znamená „šťastný“ či „radostný“, ale je pravdou, že v tomto zmysle sa už prakticky nepoužíva. Slovo pôvodne nemalo súvislosť s ľudskou sexualitou, to sa ale od nejakých 60. rokov začalo meniť.
Nevhodný názov?
V Austrálii ide síce o jeden z najobľúbenejších nanukov, ale aj tak sa v týchto dňoch objavila petícia za to, aby sa jeho názov zmenil. Zakladateľ petície Brian Mc k tomu uviedol: „V roku 2021 je slovo gay spájané so sexualitou. Ako gay musím bojovať za to, aby som bol sám sebou, aby som prekonal mnohé prekážky života. Som hrdý gay. Ako súčasť LGBTQIA+ komunity som presvedčený, že moja sexuálna identita patrí mne a nie je to značka, ktorej starý názov už stratil na význame. Nie je čas, aby tieto dvojzmysly skončili?“
Dodal tiež, že nechce spoločnostiam diktovať, aké názvy majú dávať svojim produktom, ale myslí si, že práve názov Golden Gaytime je už zastaralý a nepatričný. „Nevolám po tom, aby sa tento produkt nepredával, len po tom, aby odstránili slovo ‚gay‘ z jeho názvu,“ zdôraznil. Petíciu k dnešnému dňu podpísalo viac ako 1 000 ľudí.
Viacerí z nich sú tiež členmi LGBT komunity a tiež im tento názov pripadá minimálne nevhodný. Argumentujú tým, že časy sa zmenili, takže spoločnosti by mali na to pamätať aj pri pomenovávaní svojich produktov. Podľa ľudí, ktorí petíciu podpísali, by sa zmrzlina mohla proste premenovať na Golden Happytime. Význam by teda ostal rovnaký, akurát by odpadla jeho dvojzmyselnosť.
Časť LGBT ľudí s petíciou nesúhlasí
Treba ale dodať, že mnoho členov LGBT komunity nesúhlasí s tým, aby sa názov nanuku menil. „Som gay. Toto je fakt neuveriteľne stupídne,“ napísal na margo petície jeden z nich. „Ak niekto vážne považuje názov Golden Gaytime za urážlivý, je to totálne nelogické a nezmyselné. Ten názov nebol vytvorený tak, aby mal nejaké negatívne konotácie, a ani ich nemá.“
V podobnom duchu sa vyjadrili aj ďalší ľudia. Tí na názve obľúbenej zmrzliny nevidia vôbec nič zlé a už vôbec nie dôvod, pre ktorý by bolo nutné ju premenovať. Podobný názor má aj spoločnosť Streets, ktorá nanuk vyrába.
https://www.facebook.com/GayMarriageUSA/photos/bc.Abr8lcR5OfAGGV82hh4ToxxaC6EIB96gPJDZSnflOxPFNq4jyxxg9k91tRZ7fYZp5_xz8bt9DITvZnwVEo2CGI0AJa4lh21KHyozBXTDMsdHPdLuT_Pm6BFiJeeOT5qMVQD492le6koQDgwrvUHMJS6C/906180486142253/?opaqueCursor=AbrpCS2EOmMlE7FM1YPBk6ZDBkNdW5p9CvaCuI86U5kDPE7j6qTpFywvq-CZMa_uC_QfeZNg2q1uBMQB_LrBAD2qeXgYMnShIDpxLnWFVIS_qRQYqr8TLSDa8L4_k912vckJv7qlvuEgoOgNAU-dbkUc-ZgZY17u9YtKNS4MuNHxHnl2_EmIZ-0U0igDblYG5Az9lkANMpIvd1CZDFRa8S2c551nRD4MdpYBWc30YX1ZiSY46QMzDolu8dVzRlkQonH_f-HPPFH4m2zL_vjp-JTOCvz8VTbRzgAkWZJvkHl82KrEPsDkye0tNWMO9ZSWBjNfMd4000A_iiVDKFrwumzRKERH2SA6ZSEi5aSFtq1Z4obnMAj-ccE6x2npzNJWp4uH-OTx8e91Q1FcSWpG6SvRmeav3aPLtVoCMRkmoOK0vTWVG7dPlSusHeXvsR4rOJUMiGDCvsuILylfT8BYLykdNzpXjWFedL7rqVLEoxUfZ43AkqwuO–ME_k-0K1hIAXzQ7EfpqG1jKnanpjboXkEmhEZVs5e071v_K823X8UiI3wmLaSLUviClkhMGeOfFKNFVrkTzXR2Ot8Cx8nU3xrAYYp47Us2JgMVwXs55F9jg
Jej hovorca ozrejmil, že tieto nanuky boli prvýkrát uvedené na trh v roku 1959, teda ešte predtým, než slovo „gay“ začalo byť spájané so sexualitou. Dodali tiež, že ako firma sa vždy snažili podporovať diverzitu a toleranciu. „Pointou názvu je, aby zachytil šťastné a radostné pocity a potešenie z vychutnania si nanuku. Názov nikdy nemal za cieľ niekoho urážať a táto petícia je prvá, s ktorou sme sa zatiaľ stretli,“ uviedla spoločnosť vo vyhlásení.