Kto nepozná legendárnu fotku Bliss? Nádherne osvetlené zelené lúky s modrastým nebom a bielymi oblakmi sa stali bežným výhľadom pre každého, kto si prvýkrát zapol Windows XP. Kultová základná tapeta obľúbeného operačného systému však má aj svojho tvorcu. Ako informuje web Unilad, je ním Chuck O’Rear. Ten zdanlivo obyčajne pôsobiacu fotografiu vytvoril počas jazdy na návštevu svojej manželky. Vtedy ešte netušil, že sa z jeho fotky stane taká senzácia.
O’Rear fotku vytvoril v januári 1996, keď cestoval zo svojho domu v St. Helene v Kalifornii do Marin County. Kraj ho jednoducho očaril, a tak sa rozhodol, že zastaví a trošku si užije výhľad. Potom zastavil zas, a zas, a zas. Vytiahol foťák a zelené pláne pred sebou odfotil. Nuž, táto snímka sa postupom času stala fotkou známou ako Bliss.
Microsoft a O’Rear
Ako sa ale „Bliss“ dostal do rúk Microsoftu? Stalo sa to tak, že v roku 1998 spoločnosť Gatesovej skupiny Corbis odkúpila agentúru Westlight, ktorá fotografiu od O’Reara pôvodne zakúpila. O tom, akú konkrétnu sumu Microsoft za snímku zaplatil sa stále polemizuje.
Hovorí sa však o „nízkej šesťcifernej sume“, čo môže predstavovať niečo málo nad 100 000 dolárov (aktuálne cca 90 595 eur). O’Rear sa podľa webu Unilad vyjadril, že keby vedel, aký veľký vplyv bude fotografia mať, tak by s Microsoftom zvolil troška inú vyjednávaciu taktiku.
„Keby som vedel, že sa táto fotografia dostane na toľko počítačov po celom svete, určite by som sa dohodol na lepšej zmluve. Povedal by som: ‚Dajte mi aspoň zlomok centu za každé zobrazenie‘ a bol by to skutočne výhodný obchod,“ priznal s odstupom času. „Nebola to žiadna licenčná dohoda. Skôr to bolo: ‚Toto je vaša suma, ďakujeme, a teraz ju dajte na obrazovky a poďme ďalej.‘“
Mnohí ľudia naprieč rokmi rozmýšľali nad tým, či náhodou nebola legendárna fotografia nejak upravená (Photoshopom alebo inak). Nedá sa ani predstaviť, že by niečo tak dokonale vyzerajúce mohlo existovať. O’Rear však vždy trval na tom, že ide o autentický záber.
„Keď fotíte na film, čo vidíte, to dostanete. Nebolo tam nič neobvyklé. Použil som Fuji Film, ktorý mal vtedy veľmi živé farby, a objektívy RZ67 boli vynikajúce,“ vysvetlil.