„Dnešné deti sú iné ako tie v minulosti“, hovoria vyhorené učiteľky, mamičky na dne aj babky komunistky. Nuž, musíme im, bohužiaľ, dať v tomto prípade za pravdu. Vplyvom výdobytkov techniky a čoraz viac skazeného sveta sa dostávame do bodu, keď sa úplne bežné veci stávajú pre deti problematickými. To, či je to normálne, necháme na posúdení každého z vás.
Neschopnosť zistiť čas z ručičkových hodín
Nedávno sa vo Veľkej Británii rozhodlo, že budú zo škôl odstraňovať analógové hodiny. Vraj študenti už nie sú takí dobrí pri čítaní tradičného ciferníka a vytvára im to, chudáčikom, iba zbytočný stres. Nevedia, koľko im na písomke zostáva času na vyplodenie niečoho iného ako svojho mena, a tak dlho zízajú na hodiny, alebo sa pýtajú.
Niežeby ich viedli k učeniu ručičiek, oni hodiny jednoducho vymenia za digitálne. Kde budú potom anglické deti o 30 rokov? Nakoniec prestanú ovládať aj digitálky a na otázku „Koľko je hodín?“, nám zabijú, že palica, palica, hadík a snehuliak (pre ľudí bez fantázie – bolo by 11:28).
Alebo anglické autá už nebudú divné len preto, že majú volant na pravej strane, ale aj preto, že žiadne nebudú mať analógové „budíky“. Veď by naša pokroková generácia nevedela odčítať, akou rýchlosťou ide. A keď už raz ľudstvo nebude čítať písmená, ale emoji, rituálne spálime všetky knihy. Veď no a čo.
Problémy s držaním pera či ceruzky
To, že žijeme až v chorobne digitalizovanom svete značí aj fakt, že pre deti je stále ťažšie držať v rukách pero. Prečo je to tak? Stačí sa pozrieť na terajšiu výchovu, najľahšie je strčiť dieťaťu do rúk tablet a máš pokoj dovtedy, kým si nenakladie do plienky. Mám pocit, že dnešné batoľatá sa najskôr naučia odomknúť mobil, až potom normálne vykonať potrebu. Nuž, každý máme iné priority.
Aby dieťa mohlo držať pero, potrebuje silné ovládanie jemných svalov na prstoch. Tie, bohužiaľ, nezíska ťukaním do klávesnice, hraním WOWka alebo duchaplným šúchaním prsta po screene mobilu na záchode. Tu sa zas vynára otázka, kam sa týmto štýlom dostaneme. Možno do bodu, keď bude ohromne ťažké držať príbor, a tak sa nebude jesť rukami len pizza a burgre, ale všetko. Hlavne, že manipulácia s počítačovou myšou bude na skvelej úrovni.
Potreba používania kalkulačky aj na triviálne príklady
Okej, okej, poznáme situácie, keď si pre istotu na mobile vypočítaš 8÷2, aby ťa kamoš pri platení obedu „neošmekol“. Ale predsa len, deti dnes učia nespoliehať sa na vlastný rozum, ale rátať s tým, že vždy ti „helpne“ kamoš telefón. Potom majú problém spočítať si, koľko mesiačikov z mandarínky dlžia Jožovi za minulú desiatu.
Aj to je príklad toho, ako kvôli moderným výdobytkom súčasné deti strácajú isté zručnosti, ktoré rodičia v ich veku považovali za samozrejmé. Veď nie je normálne, aby si človek nevedel vynásobiť do 100 do sekundy. Jasné, sú kalkulačky a mobily, ale človek nikdy nevie.
Zdroj: theguardian.com