Film bol od počiatku svojho vzniku spájaný s hudbou. Síce sa na začiatku natáčali iba nemé filmy, keďže technika ešte nedovoľovala nahrávanie zvuku, avšak následne sa tieto filmy premietali so sprievodnou hudbou. Hudba má totižto podobnú, ba možno ešte väčšiu moc než obraz. Veľakrát dokáže zvýrazniť emóciu prítomnú na obraze, neraz je schopná vytvoriť kontrapunkt, ktorý diváka donúti premýšľať nad tým, čo práve vidí. Čo z toho vyplýva? Dnešné filmové soundtracky majú obrovskú moc.
Skladatelia filmovej hudby sú bohovia. Ako kedysi jestvovali skladatelia klasickej hudby ako Mozart, Wagner alebo Bach, tak dnes máme namiesto nich Johna Williamsa, Hansa Zimmera a mnohých ďalších. Ide o najemocionálnejšiu odrodu hudby, aká sa dnes tvorí. Filmové soundtracky môžu byť, ako filmy, rôznorodé. Môžu byť experimentálne, drsné, klasické, jemné, láskavé alebo aj mimozemské. Každý tvorca má svoj vlastný štýl.
V dnešnom článku sa spoločne pozrieme na skladateľov filmovej hudby, ktorých tvorba našim ušiam ešte v najbližších rokoch dosť poslúži. Mohli by sme sem umiestniť aj Johna Williamsa. Toho sa dá pokladať za najlepšieho skladateľa filmovej hudby vôbec, avšak jeho kariéra pomaly končí. Dnes tu uvedieme 11 (resp. 12) moderných tvorcov, ktorých hudbu sa vyplatí počúvať aj mimo kiná. Jeden z nich už nie je, bohužiaľ, medzi nami, avšak spomenieme si ho kvôli jeho vplyvu na moderné filmy a ich soundtracky.
Hans Zimmer
No tak, kto by nepoznal Hansa Zimmera? Jeho soundtracky k filmom ako The Dark Knight, Gladiator, Dune, Pirates of the Carribean, Interstellar a Inception pozná hádam každý. Podobne ako John Williams, aj jeho melódie sa navždy vypálili do kolektívneho vedomia i podvedomia našej spoločnosti. 67-ročný nemecký skladateľ neraz experimentuje, avšak je schopný zamieriť aj do klasickejších inštrumentov.
Veľakrát si kvôli svojim filmom vytvoril vlastné inštrumenty a má aj vlastnú kapelu, s ktorou cestuje po svete a hrá svoje filmové soundtracky naživo. Za svoju kariéru vyhral 2 Oscary za najlepšiu filmovú hudbu pre filmy Dune a The Lion King. Najviac je spájaný s Christopherom Nolanom, ktorý ho ale kvôli filmom Dune a Dune: Part Two zamenil za mladého hudobného skladateľa, ktorého si ešte pripomenieme.
Alexandre Desplat
63-ročný francúzsky hudobný skladateľ Alexandre Desplat má taktiež na konte niekoľko ikonických soundtrackov. Asteroid City, Isle of Dogs, Godzilla, Harry Potter, Fantastic Mr. Fox, The Curious Case of Benjamin Button, The Shape of Water, Grand Hotel Budapest a mnoho, mnoho ďalších. Najviac je spájaný s režisérmi ako Wes Anderson a Guillermo Del Toro. Jeho filmové soundtracky sú prevažne jemné, niekedy až romantické, používajúce nežné tóny. Nebojí sa ale aj pompéznejších kúskov.
Za hudbu pre film The Shape of Water a Grand Hotel Budapest získal dva Oscary. Ide o jedného z najviac aktívnych hudobných tvorcov celého sveta, ktorý vie za rok vyprodukovať originálne filmové soundtracky aj pre 5 kompletne odlišných filmov.
Ludwig Göransson
A máme tu spomenutého náhradníka za Hansa Zimmera. Christopher Nolan si na film Tenet z roku 2020 prizval mladého hudobného skladateľa Ludwiga Göranssona, ktorý dovtedy nebol až taký známy. Síce vyhral Oscara za najlepšiu hudbu pre film Black Panther, bolo to až po novom filme Christophera Nolana, čo sa stal super slávnym. Nolan ho teda prizval aj na ďalší film – Oppenheimer. Tu sa zo 40-ročného Švéda stala svetová hviezda. Za Oppenheimera vyhral ďalšieho Oscara a vyzerá to tak, že bude skladať hudbu aj pre ďalší Nolanov film.
V oboch filmoch od Nolana Göransson predvádza neskutočnú inovatívnosť, komplikovanosť a jednoducho bravúrnosť jeho talentu. Je to fantastické počúvanie aj bez filmu a Hans Zimmer sa môže triasť, Göransson je totižto na skladateľa filmovej hudby relatívne mladý a už si dobýva svet.
Hildur Guðnadóttir
42-ročná Islanďanka Hildur Guðnadóttir sa do povedomia širšej diváckej obce zapísala filmom Joker z roku 2019, za ktorý dostala aj Oscara za najlepšiu hudbu. Okrem toho ale zložila aj ďalšie soundtracky, ako napríklad soundtrack pre vynikajúci seriál Chernobyl, skvelý film Tár a mnoho ďalších. Jej kariéra má kam ďalej rásť, a tak si môžeme byť istí, že o nej znova budeme čoskoro počuť.
Jej violončelové drvivé, tiahnuce sa tóny dali Jokerovi presne tú nepríjemnú a trýznivú atmosféru, akú potreboval. S jej originalitou môžeme ešte počítať, a keďže je jednou z mála ženských skladateliek, ktoré skladajú filmové soundtracky do veľkých filmov, môžeme sa na jej kariéru tešiť ešte viac.
Ramin Djawadi
50-ročný nemecký skladateľ Ramin Djawadi je jedným z učencov Hansa Zimmera. Ten si všimol jeho talent, ešte keď dokončil hudobnú školu, a pozval ho do Los Angeles. Odvtedy si stabilne buduje gigantický repertoár a vytvára jedny filmové soundtracky za druhými. Medzi jeho najznámejšie diela patrí napríklad soundtrack pre seriály Game of Thrones, House of the Dragon, Fallout, Westworld, ale aj pre filmy, ako napríklad Pacific Rim a Iron Man.
V jeho repertoári, podobne ako u jeho mentora, nájdeme úplne všetko. Klasicky znejúcu hudbu, elektronické „mastenice“, ale aj inovatívne klavírne kompozície. Aj keď posledné dve série seriálu Game of Thrones strácali svoju kvalitu, Ramin Djawadi nikdy nepustil nohu z plynu.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane