Poľský reťazec Biedronka sa pripojil k trendu predaja vlastných verzií populárnych sladkostí pod svojou privátnou značkou. Obchod ponúka napríklad „Fatralky“ ako alternatívu k obľúbeným Horalkám či „Lillu“ namiesto známej Mily. Tieto produkty pritom spotrebiteľov lákajú výrazne nižšou cenou než originálne výrobky. Téme sa venoval potál iStream.
Chute originálov a napodobnenín v teste
Stránka Nekŕmte nás odpadom uskutočnila porovnávací test týchto sladkostí. Z ich výsledkov vyplýva, že napodobneniny zaostávajú v chuti, kvalite surovín aj celkovom v zážitku z konzumácie. Napriek tomu tieto produkty nachádzajú svojich zákazníkov, najmä kvôli cenovej dostupnosti.
Reakcie spotrebiteľov na sociálnych sieťach sú rozporuplné. Mnohí upozorňujú, že ani originálne produkty už nie sú to, čo bývali. „Keď ono ani tie originály nie sú to, čo bývali. Takže je na každom z nás, čo kúpime. Za mňa, momentálne je to už jedno. Asi budem počúvať moju peňaženku,“ vyjadrila sa jedna zo spotrebiteliek. V podobnom duchu sa nesie drvivá väčšina komentárov.
Ďalšia zo spotrebiteliek napísala: „Mám rada Horalky a Mila je moja najobľúbenejšia. Nuž, ale nekupujem ich, lebo cena je podľa mňa prehnaná.“

Bežná praktika obchodných reťazcov
Fenomén privátnych značiek napodobňujúcich známe produkty nie je v slovenskom maloobchode ničím novým. Podobné stratégie využívajú aj iné reťazce – v Lidli či Kauflande nájdeme čokolády pripomínajúce Milku, v Lidli tiež predávajú bonbóny podobné Kinder Schoko Bons a pralinky inšpirované značkou Lindt.
Tento postup je z právneho hľadiska v poriadku, pokiaľ obchodný reťazec priamo nekopíruje ochrannú známku alebo názov originálneho produktu. Napodobneniny sa zvyčajne zameriavajú na farebnú a tvarovú podobnosť, aby u zákazníkov vyvolali asociácie so známymi značkami.
Za týmto trendom stojí jednoduchý fakt – vysoký dopyt po cenovo dostupných alternatívach k známym produktom. V čase rastúcich cien potravín sa mnohí spotrebitelia rozhodujú pre lacnejšie varianty, aj za cenu možnej nižšej kvality.