Kedysi platilo, že keď si človek kúpil vec, tak sa stal jej stopercentným vlastníkom a mohol s ňou robiť, čo sa mu len zachce. Kúpil si si hru na cédečku, nainštaloval si ju a hral si. Nepotreboval si žiadneho špeciálneho klienta a ani online pripojenie. Dnes sa vyrábajú singleplayerové hry, ktoré si bez internetu nespustíš.
Podobné zväzujúce obmedzenia sa netýkajú len softvéru, ale aj elektroniky či vozidiel, ako uvádza aj The Wall Street Journal. Oprava drobných problémov, ktorú by človek hravo zvládol vlastnými silami, musí byť vykonaná v (predraženom) autorizovanom servise, inak výrobok stratí záruku.
Pri niektorých produktoch to vyzerá (a niekedy to tak naozaj je), že zákazník si výrobok prakticky len prenajíma a je neustále závislý od výrobcu, ktorý veľmi rád príde s novými spôsobmi, ako z neho vytiahnuť peniaze. Je to otravné, obmedzujúce a finančne nepríjemné.
Vyhrievanie sedadiel na prenájom
Bavorský automobilový gigant BMW všetkých zaskočil novým plánom. Vyhrievanie sedadiel v nových béemvéčkach bude fungovať na princípe mesačného predplatného. Samotné zariadenie je zabudované vo všetkých strojoch, pokiaľ však nezaplatíš, nemôžeš ho zapnúť.
V Južnej Afrike si za túto službu zaplatíš 15 €, v Nemecku 17 €, v Spojenom kráľovstve a v Južnej Kórei ťa to vyjde na 18 € a na Novom Zélande až 30 €. To je mesačná suma. Zákazník má možnosť predplatiť si funkciu vyhrievania aj na dlhšiu dobu. Za 416 € sa dá funkcia odomknúť natrvalo. Niekde je k dispozícii dokonca aj mesačná skúška zadarmo!
Zrejme to majú dobre premyslené
BMW je značka, ktorá primárne cieli na klientelu, ktorá má dostatok peňazí na rozhadzovanie. Zrejme na základe nejakých svojich prieskumov prišla k záveru, že béemvéčkari sa nechajú dojiť hlúpymi poplatkami, a preto sa jej takýto krok javí ako jednoduchá cesta k ľahko zarobeným peniazom.
Veľmi čudná obchodná schéma prirodzene dosť vytočila verejnosť. Na BMW sa valí vlna kritiky, podľa ktorej ide o očividnú snahu zdierať zákazníka. Prečo človek musí platiť za aktiváciu výbavy, nachádzajúcej sa v jeho aute, za ktoré zaplatil?
Niektorí dokonca špekulujú, že tento mediálny šum vyvolala automobilka schválne. Posilní si vďaka tomu imidž značky pre ľudí, ktorí „nevedia, čo s peniazmi“, na čom do istej miery vždy pracovala. Bavorom v podstate môže byť jedno, čo si o nich myslia bežní ľudia, ktorí si ich stroje aj tak nekúpia. Dôležité je ukázať, že si tu pre tých, ktorí chcú okoliu predviesť, že majú peniaze a neboja sa ich míňať.