Nedávno sa v médiách objavili rôzne správy o budúcnosti železničnej dopravy v našom hlavnom meste. Často vychádzali len z dohadov a nepresných informácií, a preto sa medzi ľuďmi začala šíriť správa o tom, že nová bratislavská hlavná stanica bude v Stupave.
Minister dopravy Jozef Ráž sa v relácii Krížom-krážom s Jožom Rážom vyjadril k tejto téme, upresnil, aké sú v skutočnosti zámery rezortu dopravy, a vysvetlil, čo nové čaká v blízkej dobe železničnú dopravu v Bratislave.
Nová stanica bude v Stupave, ale…
V Stupave naozaj vyrastie nová stanica. Ako však minister dopravy povedal: „Je to ale úplne nový projekt. Aj keď treba povedať, že bude mať veľmi významný pozitívny vplyv aj na hlavnú stanicu v Bratislave.“
„Hlavná stanica ako taká zostane v Bratislave,“ jasne a jednoznačne Ráž vyvrátil dohady a špekulácie.
Výstavba novej stanice súvisí s medzinárodným projektom vysokorýchlostných vlakov (VRT), ktorých cieľom je prepojiť európske hlavné mestá sieťou kvalitných železničných spojov. Z pohľadu Slovenska sú najdôležitejšími destináciami Budapešť, Viedeň a Praha. Stanica v Stupave by mala byť stanicou, ktorá bude mať na starosti práve medzinárodné vlaky. Ráž však zároveň povedal, že stáť budú aj na hlavnej stanici.
Odľahčí to hlavnú stanicu
Stupava ako lokalita novej stanice možno niekoho prekvapí, ministerstvo dopravy však vychádzalo zo štúdií, ktoré tento variant považovali za najvhodnejší.
Bratislava-Západ by mala výrazne odľahčiť hlavnú stanicu aj v oblasti technického zabezpečenia. Keďže v súčasnosti je hlavná stanica koncovou stanicou pre mnohé spoje, rôzne úkony spojené s čistením a opravami vlakov prebiehajú tu, vysvetlil Ráž. Ako máme možnosť sami vidieť, vlaky na hlavnej stanici, ktoré sa tu otáčajú, blokujú koľaj až do svojho opätovného odchodu, čím spomaľujú dopravu. Aj toto sa má vďaka novej stanici zmeniť.
Rekonštrukcia existujúcej infraštruktúry
Aká budúcnosť teda čaká bratislavskú hlavnú stanicu? Zostane naďalej hlavnou stanicou. Minister dopravy ubezpečil, že na tom sa nič nemení. Mala by sa však dočkať dôležitej rekonštrukcie. Ráž povedal, že v krátkom čase bude vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie.
Jedným z veľkých problémov železničnej dopravy na Slovensku je zlý stav koľajníc. Nové vlaky kvôli tomu často nemôžu jazdiť plnou rýchlosťou. Podľa ministra dopravy sa trate v Bratislave a v bezprostrednom okolí opravia, aby bolo možné naplno využiť potenciál rýchlej medzinárodnej dopravy.
Vysokorýchlostné medzinárodné vlaky by mali vstúpiť na slovenské územie pri Rajke a cez Rusovce, Petržalku a Prístavný most prejsť na hlavnú stanicu, kde sa zastavia len na chvíľu, a následne prejsť na stanicu Bratislava-Západ. Po tom by pokračovali cez Záhorie až do Česka.
Projekt výstavby novej stanice Bratislava-Západ by mal byť hradený zo zdrojov Európskej únie. Momentálne nie je verejnosti známe, kedy bude táto stanica sprevádzkovaná.