Každý Slovák hádam pozná bratislavskú hlavnú stanicu. Jej pôvabný šarm siaha ďaleko za hranice západného Slovenska, a tak nie je prekvapením, že sa už niekoľko rokov skúšajú spustiť rôzne projekty, ktoré by ju dostali do stavu, za ktorý by sa človek v roku 2025 nemusel hanbiť. Sarkazmus však dáme stranou – web Startitup priniesol správu o novom projekte, ktorý by túto zmenu konečne mohol spustiť.
Povieme si to na rovinu – bratislavská hlavná stanica je už celé desaťročia symbolom zanedbanosti. Miesto, ktoré by malo byť bránou do hlavného mesta, pôsobí skôr ako pripomienka minulosti, ktorú si Slovensko nevie priznať. Dennodenne tam stretneš osoby rôznych profesií, vierovyznaní, názorov a nálad. Niekedy to nemusí byť vôbec pekné stretnutie.
A tento stav jej dôležitosť vôbec neilustruje dobre. Slovo rekonštrukcia vo vzduchu visí už niekoľko generácií. Naprieč rokmi vzniklo mnoho projektov, vizualizácií a plánov, ktoré túto úlohu mali splniť, no žiadny sa neuchytil. Teraz to konečne vyzerá tak, že sa to podarí. Aspoň čiastočne.
Stanica, ktorá by nemusela robiť hanbu
Pozrime sa teda na to, ako by to mohlo vyzerať. Najzvláštnejšou kuriozitou, ktorá si pre seba získava všetku pozornosť okoloidúcich, je známy „skleník“ – prístavba z roku 1989. Tá mala byť pôvodne len dočasným riešením. Dočasnosť však trvá už viac než tri desaťročia. Teraz sa objekt konečne dočká obnovy – dostane nové sklenené výplne, obloženie, strechu aj vstupy, čím sa zmení z provizória na plnohodnotnú a vizuálne dôstojnú súčasť stanice.
Výrazne sa zmení aj hlavná hala. Zmiznú staré stánky a pokladnice, ktoré nahradia moderné zákaznícke centrá. Vynovia sa podlahy, stropy a strecha, pribudne výťah na druhé poschodie. Tam sa opäť otvorí čakáreň, vznikne kaviareň a po rokoch sa obnovia aj toalety – nové pribudnú aj na prízemí. Súčasťou modernizácie sa stanú aj informačné tabule v štandarde známejšom zo západných staníc.
Poriadnu zmenu pocítia aj obchodné priestory. Zastaralé prevádzky nahradia nové kaviarne, obchody a reštaurácie, ktoré stanici dodajú modernejší charakter. Projekt počíta aj so zlepšením vnútorného prepojenia budovy a preverí možnosť inštalácie eskalátorov do podchodu a na nástupištia, čo uľahčí pohyb cestujúcim a zvýši celkový komfort.
Bratislava, neraduj sa predčasne. Upgrade má limity
Bratislavská hlavná stanica je okrem základne rôznych gangov a dopravného uzla aj historickou pamiatkou. Jej história siaha do roku 1871 a súčasná budova z roku 1904, navrhnutá architektom Ferenczom Pfaffom, nesie znaky secesie. Napriek viacerým úpravám sa nikdy nedočkala zásadnej obnovy, ktorá by jej vrátila pôvodnú eleganciu. Teraz sa táto budova s bohatou históriou možno konečne dočká svojej chvíle.
Pripravovaná rekonštrukcia má však svoje limity – prinesie len estetické a funkčné zlepšenia, nie riešenie kapacitných problémov. Nástupištia aj podchody zostanú úzke a preplnené, pričom rozšírenie by si vyžadovalo obrovské investície.
Napriek tomu ide o krok vpred. Modernizácia zvýši komfort cestujúcich a zlepší vzhľad stanice, hoci Bratislava na skutočne novú a dôstojnú hlavnú stanicu ešte len čaká. Z chátrajúceho priestoru sa tak aspoň dočasne stane miesto, ktoré sa nebude musieť hanbiť reprezentovať hlavné mesto. Skvelá správa prichádza akurát v čase, keď si ľudia môžu začať kupovať lístky na letecký spoj medzi Bratislavou a Košicami.