Mnohé štáty vyspelého sveta trápi rovnaký problém – nedostatok záujemcov o vojenskú službu. Príčin môže byť hneď niekoľko – rozšírená obezita a celkový zlý zdravotný stav populácie, neochota prispôsobovať sa prísnemu a nepohodlnému armádnemu životu, či všeobecná neatraktivita vojenského remesla.
Krajiny sa rozhodli so situáciou bojovať rôznymi spôsobmi – slovenské ministerstvo obrany zlepšuje platové ohodnotenie profesionálnych vojakov a pohráva sa s myšlienkou obnovenia povinnej vojenskej služby.
Po niekoľkoročnej prestávke odvody znova zaviedlo napríklad Švédsko a o rovnakom kroku sa diskutuje aj vo Francúzsku. Nemecko by zasa rado umožnilo slúžiť v Bundeswehr občanom iných štátov EU.
Nemecká mládež si je vedomá faktu, že armáda a dobré jedlo sa zďaleka obchádzajú a preto je voči takýmto manipuláciám imúnna.
Potom tu máme Spojené kráľovstvo. Krajina, ktorá kedysi vládla oceánom a jej ríša sa rozprestierala po celom svete sa topí v mnohých ťažkostiach. Okrem napätia vyvolaného Brexitom a bezpečnostnými hrozbami v podobe terorizmu a migračnej krízy je to taktiež nedostatok mužov a žien, ochotných brániť svoju vlasť so zbraňou v rukách.
Lebo kto by potom sledoval Premier league?
Britské ministerstvo obrany sa rozhodlo pre smelý krok – kampaň, ktorá by pre službu v armáde dokázala nadchnúť generáciu mileniálov. Šestica plagátov sa snaží za pomoci rôznych trendy slovíčok osloviť mládež. Nechýbajú ani selfies, hry, či pojem „snehové vločky“, ktorým sa v anglicky hovoriacich krajinách označujú precitlivení ľudia.
Snehové vločky
Vaša armáda potrebuje vás a váš súcit
Triedni klauni
Vaša armáda potrebuje vás a váš elán
Herní závisláci
Vaša armáda potrebuje vás a vašu silu vôle
Telefónni zombíci
Vaša armáda potrebuje vás a vašu sústredenosť
Ja-ja-ja mileniáli
Vaša armáda potrebuje vás a vašu sebadôveru
Selfie závisláci
Vaša armáda potrebuje vás a vaše sebavedomie
Žiadalo by sa dodať, že ľudia závislí od telefónov a hier nemajú výnimočnú pozornosť a silnú vôľu, práve naopak – často trpia poruchami sústredenia a chýba im trpezlivosť. Rovnako aj ľudia, ktorí neustále selfíčkujú nemajú vysoké sebavedomie, ale sú závislí od neustálej validácie a bez prívalu komplimentov pociťujú úzkosť. Z pohľadu vedy sú teda plagáty riadny fail.
Do očí udrie taktiež zúfalstvo, aké je z posterov cítiť. Britské ozbrojené sily akoby upúšťali od akýchkoľvek nárokov a boli by ochotné prijať do svojich radov skutočne kohokoľvek. Kampaň sa, samozrejme, stala terčom kritiky aj posmechu a len pár dní po spustení sa na internete začali objavovať vtipné paródie:
Účastníci swingers párty
Vaša armáda potrebuje vás a vášho tímového ducha
Vracajúci sa džihádisti
Vaša armáda potrebuje vás a vaše bojové skúsenosti
Hocijaký k***t
Tvoja armáda ťa potrebuje
Sme zúfalí
Aby toho nebolo málo, kampaň so sebou priniesla poriadny škandál. Stephen McWhirter, ktorý je zobrazený na posteri ako „snehová vločka“, sa pre médiá vyjadril, že jeho fotka bola použitá bez súhlasu. Zo strany ministerstva obrany to považuje za podraz a drzý výsmech. V reakcii na neférové konanie zo strany ozbrojených síl sa rozhodol čo najskôr vystúpiť zo služobného pomeru.
Celková bilancia kampane: -1 človek
Dalo by sa povedať, že plagátom sa nielenže nikoho nepodarilo nadchnúť pre službu vo vojsku, priam naopak – minimálne jeden človek kvôli nej armádu opúšťa. Obrovská čiastka 1,5 milióna libier teda poslúžila akurát na to, aby sa britské ozbrojené sily poriadne strápnili. Keď si všetko zrekapitulujeme, je ťažko uveriť tomu, že tento príbeh sa nestal na Slovensku…
Zdroj: thesun.co.uk, washingtonpost.com
Titulná fotka: U.K. Army