Európska únia pripravuje kontroverzný krok, ktorý môže dramaticky zmeniť trh s autopožičovňami. Od roku 2030 by mali autopožičovne a veľké firmy kupovať do svojich flotíl výhradne elektrické vozidlá. Hlavný ekonóm Trinity Bank Lukáš Kovanda však varuje pred devastačnými dôsledkami tohto opatrenia.
Hertz ako varovný príklad pre celé odvetvie
Najvýraznejším príkladom neúspešného prechodu na elektromobily je americká autopožičovňa Hertz. V roku 2021 spoločnosť oznámila ambiciózny plán nakúpiť 100-tisíc vozidiel Tesla, následne 175-tisíc áut General Motors a ďalších 65-tisíc od Polestaru.
Realita bola však krutá. Hertz nakoniec nakúpila len 60-tisíc elektrovozidiel, predtým ako definitívne upustila od plánu. Spoločnosť sa začala zbavovať svojej elektroflotily s obrovskými finančnými stratami. Náklady na opravu poškodených elektroáut dosahovali dvojnásobok oproti vozidlám so spaľovacím motorom.

Turisti odmietajú elektrické autá
Kovanda upozorňuje na fundamentálny problém s dopytom. Klienti autopožičovní, najmä turisti, majú o elektrovozidlá minimálny záujem. V cudzom meste nechcú hľadať nabíjacie stanice ani bojovať o ich obmedzený počet pri hoteloch.
Zákaz konvenčných vozidiel by tak mohol výrazne poškodiť turistický ruch v celej Európskej únii. Autopožičovne predstavujú približne pätinu všetkých nových registrácií áut v Európe, pričom predaje do flotíl tvoria až 60 % trhu.
Ekonóm varuje, že zákaz by dramaticky znížil celoeurópsky dopyt po autách s konvenčným pohonom už päť rokov pred rokom 2035, keď má vstúpiť do platnosti úplný zákaz predaja spaľovacích motorov.