Roboty, ktoré kedysi neúnavne montovali autá na výrobných pásoch, sa dnes čoraz častejšie presúvajú z fabrík do úplne iného prostredia – na univerzity, ale aj do kuchýň, reštaurácií a hotelov. Kedysi vzdialená predstava sa stáva realitou: robotický personál už nie je len technologickým experimentom, ale praktickou odpoveďou na akútny nedostatok pracovnej sily v gastrosektore. Robotickí čašníci sa už objavujú aj na Slovensku, informuje web Tvnoviny.
Majú oči modré ako nezábudky, mačací úsmev na displeji a telo z lesklého kovu. Na prvý pohľad by mohli pôsobiť ako hračka či atrakcia pre hostí, no ich pracovné nasadenie by im mohol závidieť nejeden zamestnanec. Napríklad dvojica robotov v spoločenskej sále v Mýte pod Ďumbierom zvládne počas svadobnej hostiny obslúžiť desiatky hostí bez jediného zaváhania – a to aj v tempe, ktoré by inak vyžadovalo štyroch brigádnikov.
„Spočiatku sme boli opatrní. Vyskúšali sme ich len na pár týždňov, aby sme zistili, ako zapadnú do prevádzky. Po dvoch mesiacoch bolo rozhodnuté – odkúpili sme ich natrvalo. V gastronómii jednoducho chýba personál, a roboty sa ukázali ako ideálne riešenie,“ hovorí majiteľ sály Martin Jorčík.
Každý robot má mnoho výhod – napríklad police s nosnosťou desať kilogramov, čo znamená, že naraz dokáže odviezť až päťdesiat porcií polievky či iného jedla. Tu sa však ich možnosti len začínajú.
Už aj v hoteloch – robotickí čašníci vítajú, navigujú, obsluhujú
Robotickí pracovníci sa postupne udomácňujú aj v hotelových zariadeniach. V jednom z banskobystrických hotelov sa návštevníkom prihovárajú už pri vstupe – privítajú ich, nasmerujú na recepciu alebo dokonca odvedú až na izbu. V reštaurácii zvládnu priniesť nápoje či jedlá a pritom udržiavajú milý, takmer ľudský kontakt cez interaktívny displej.
„Zatiaľ ich vnímam ako zaujímavých pomocníkov. Nevedia nahradiť ľudský prístup, no vedia odbremeniť personál. Kam to celé dospeje, to sa nechám prekvapiť,“ hovorí prevádzkar hotelovej reštaurácie Jozef Weis.
Technológia, ktorá sa stáva bežnou súčasťou života
Kým dnes sú robotickí čašníci či sprievodcovia ešte novinkou a atrakciou, odborníci predpovedajú, že v priebehu niekoľkých rokov sa stanú rovnako samozrejmou súčasťou našich životov, ako kedysi mobilné telefóny. „Predstavte si, keď mobily len začínali – boli výsadou armády a vedeckých výprav do vesmíru. Dnes ich máme všetci vo vreckách. Rovnaký vývoj čaká aj doručovacie a obslužné roboty,“ tvrdí dodávateľ technológie Martin Perončík.
Roboty v gastrosektore sú navrhnuté tak, aby zvládali rutinné a fyzicky náročné úlohy – roznášanie jedla, upratovanie stolov, navigáciu hostí či informovanie o menu. Niektoré modely dokonca dokážu rozpoznať tváre, prispôsobiť hlasový prejav podľa situácie, a reagovať na jednoduché pokyny personálu.
Investícia do budúcnosti
Čašníci, traste sa. Cena jedného robota sa v súčasnosti pohybuje okolo 15-tisíc eur. Návratnosť tejto investície závisí od vyťaženosti podniku – v prevádzkach s častými akciami, ako sú svadby či firemné večierky, sa investícia môže vrátiť už v priebehu niekoľkých mesiacov. Výhodou je aj to, že roboty nepoznajú únavu, neodchádzajú na dovolenku a vedia pracovať nepretržite.
Zatiaľ čo niektorí zamestnanci sa na robotov pozerajú s obavami, iní ich prijímajú s úľavou. Zbavujú ich totiž monotónnych úloh a umožňujú im venovať sa priamemu kontaktu s hosťami.
Gastronómia sa mení. Tam, kde kedysi dominoval pot a rýchlosť čašníkov, dnes prichádza technológia s úsmevom na obrazovke. Roboty nenahrádzajú ľudí – skôr ich dopĺňajú. Vnášajú do prevádzok presnosť, efektivitu a moderný nádych.
