Na prácu s ľuďmi musí mať človek gule a pevné nervy. Lebo inak by kvôli takýmto ľuďom skončil buď v base alebo na psychiatrii. Dôkazom toho je čašník, ktorý sa na imgure podelil s typickými situáciami, ktoré v práci pravidelne zažíva.
1.
Ľudia možno zo strachu, že ich reštaurácia nebude brať vážne či len z potreby niečím zaujať, často predstierajú, že majú na čosi alergiu, aj keď im vlastne daná ingrediencia iba nechutí. Ak sa pýtate, či to nie je to isté a či tam skrátka len danú vec nechcú, tak odpoveď je jednoznačná – NIE, NIE JE.
V dobrej reštaurácii totiž umyjú všetky riady a prístroje, v ktorých sa predtým varilo jedlo s alergénom, aby sa nemohlo ani omylom stať, že zákazník dostane silnú reakciu. A tento proces jednoducho nejaký čas trvá, takže sa vám pokojne môže stať, že vaši priatelia už budú dávno jesť, zatiaľčo vaše jedlo bude ešte stále len v polovici prípravy.
2.
Bezlepkové jedlo nie je automaticky diétne jedlo. Ak reštaurácia ponúka bezlepkové pokrmy, je to preto, aby sa aj ľudia s celiakiou mohli u nich normálne najesť, nie preto, aby si tvoje ctené pozadie mohlo vychutnať ilúziu zdravej stravy, lebo si po vianociach pribrala päť kilo.
Takže, nepozeraj na čašníka ako teľco na nové vráta, keď ti prinesie jedlo, ktoré bolo označené ako bezlepkové, no pláva v oleji. Ono je bezlepkové. Ale zároveň aj vyprážané. To sa totiž vôbec nevylučuje.
3.
Život s alergiou nie je práve jednoduchý a my to všetci chápeme a rešpektujeme. Ale odtiaľ potiaľ. Naozaj nemôžu v každej reštaurácii ponúkať jedlo pre všetky typy alergií, intolerancií a neviem čoho ešte.
Takže pokiaľ máš alergiu na paradajky, oriešky, lepok a ešte si sa aj rozhodol ísť vegan, neprevracaj očami, keď ti čašník oznámi, že ti môže ponúknuť tak akurát nesýtenú minerálku.
4.
Ak si objednáš pizzu, na ktorej je päť ingrediencií a ty jednu z toho nechceš, nikto sa na teba nebude pozerať zvláštne. Ale ak si objednáš šunkovo-salámovú pizzu s kukuricou, poprosíš, nech je bez šunky, nech salámu vymenia za kuracie kúsky a kukuricu za zelené olivy, naozaj nemáš najmenšie právo byť nespokojný s výsledkom.
„Ale ona nechutí tak, ako zvyčajne!“ No, samozrejme, že nechutí, keď si z nej svojimi experimentami urobil celkom iné jedlo.
5.
Naozaj? NAOZAJ?! Áno, naozaj sa nájde človek, ktorý sa dovalí do reštaurácie s jedlom z inej reštaurácie zabalenom v termoboxe, ktorý sa s kamarátom usadí pri stole a neobjedná si nič.
Uznávam, že keď sa chceš ísť naobedovať s partiou, niekedy je ozaj ťažké vybrať podnik, kde chutí všetkým, ale to ťa naozaj neoprávňuje k tomu, aby si si do podniku doniesol vlastné jedlo a začal sa ním napchávať, akoby sa nechumelilo. Je to vrcholne neslušné a fakt, že máš ešte tú drzosť hádať sa s čašníkom a trvať na tom, že ostaneš za stolom, celej situácii naozaj veľmi nepomáha.
6.
Niektoré reštaurácie zívajú prázdnotou, v iných je plno 24/7 a si rád, že si rád a že si dostal aspoň to miesto vzadu pri smetnom koši. Lenže niekedy sa ti, bohužiaľ, neujde ani to, a ak aj naďalej trváš na tom, že sa v ten večer naješ v danom podniku a nikde inde, neostáva ti iné, len čakať.
Alebo žeby ostávalo? Žeby si radšej skúsil navrieskať na čašníka a dúfal, že ho týmto agresívnym počinom upútaš natoľko, že spod zástery vytasí mahagónový stôl aj s dvoma stoličkami, rozšíri priestory o dva metre štvorcové a usadí vás? Áno, aj to je možnosť, ale na dvesto percent skončí fiaskom a ty budeš za totálneho kreténa.
7.
V dnešnej dobe, keď sa väčšina ľudí podnikajúcich v gastre netají skutočnosťou, že polovica ich jedál je z polotovaru, si na to už ľudia tak akosi zvykli.
Je im jedno, že namiesto dobrého obeda na úrovni dostali porciu éčok a konzervantov na tanieri, je im jedno, že to, čo im práve naservírovali na tanier, ležalo hodené v mraziaku už aspoň dva roky… hlavne, že je to rýchlo, že to stihnú napchať dole gágorom za tridsať minút a že to nechutilo zas tak úplne ako zvratky.
Keď ale potom prídu takíto gurmáni do normálnej reštaurácie, kde ich jedlo naozaj varia, nevedia pochopiť, ako je to možné, že už čakajú pri stole desať minút a ešte na ňom nemajú štvorchodové menu. Uvariť jedlo jednoducho trvá dlhšie ako zohriať ho v mikrovlnke a bodka. Zvykni si alebo jedz nechutnosti.
8.
K tomuto ani netreba nič dodať, stačí priložiť rozhovor medzi čašníkom a zákazníkom, ktorý sa – verte, či nie – skutočne odohral.
„Dobrý deň, poprosím stôl so zástrčkou.“
„Mrzí ma to, ale my nemáme stoly so zástrčkami.“
„Prečo?“
„Lebo tento priestor je jednoducho tak navrhnutý.“
„A kde si ľudia nabíjajú mobily?“
„Nenabíjajú. Ale ak to naozaj súrne potrebujete, môžem vám ho dať nabiť za bar.“
„Ale potom nebudem môcť hrať hry, kým budem jesť.“
„No, vyzerá to tak, že nebudete…“
„Môžem teda jesť za barom?“
„Nie.“
„Prečo nie?“
„Lebo to je priestor len pre zamestnancov. Neustále tam chodíme, zavadzali by ste nám.“
„Fakt ma udivuje vaša neochota!“ A týpek sa otočil a odišiel preč.
Zdroj: imgur.com