V roku 2025 sa do popredia dostáva nový fenomén nazývaný „výpoveď z pomsty“ (revenge quitting). Môže výrazne ovplyvniť pracovný trh. Takmer polovica amerických pracovníkov aktívne hľadá nové zamestnanie, čo predstavuje 10-ročné maximum. Po vlnách prepúšťania, prísnych nariadeniach o návrate do kancelárií a prudko rastúcom pracovnom zaťažení zamestnanci už viac nemlčia. Odchádzajú náhle a hlasno. Téme sa venoval aj portál New York Post.
Čo je „výpoveď z pomsty“?
„Výpoveď z pomsty“ je trend, keď zamestnanci opúšťajú svoje pozície ako reakciu na negatívne skúsenosti – nedostatok uznania, vyhorenie alebo nezáujem o firemnú kultúru. Podľa štúdií 28 % zamestnancov očakáva tento trend na svojom pracovisku už v tomto roku. Vyhľadávanie tohto pojmu na Googli vzrástlo o neuveriteľných 234 % za posledné týždne.
John Scott, vedúci oddelenia dizajnu vzdelávania v MasterClass at Work, vysvetľuje, že tento trend je pokračovaním predchádzajúcich fenoménov ako rage quitting (okamžité ukončenie pracovného pomeru v záchvate hnevu) a rage applying (masové posielanie žiadostí o prácu v stave frustrácie).
Medzi hlavné varovné signály, že zamestnanec zvažuje „výpoveď z pomsty“, patria:
- Nedostatok transparentnosti ohľadom povýšenia a kariérneho rastu.
- Neschopnosť nájsť hlbší zmysel v práci.
- Nevyriešené konflikty spôsobené nedostatočnou komunikáciou.
- Nezáujem zamestnanca o aktivity mimo jeho pracovnej náplne.

Ako zabrániť vlne „výpovedí z pomsty“
Odborníci sa zhodujú, že zodpovednosť za predchádzanie tomuto trendu leží predovšetkým na zamestnávateľoch. Dr. Marais Bester, senior konzultant v SHL, tvrdí, že nejde len o prechodný trend, ale o výzvu pre firmy prispôsobiť sa rýchlo sa meniacemu pracovnému prostrediu.
Avery Morgan, riaditeľka ľudských zdrojov v EduBirdie, odporúča nasledujúce stratégie:
- Včas rozpoznať varovné signály: Je dôležité sledovať nenápadné znaky nedostatku motivácie ako zmeškané termíny, menej aktívnu spoluprácu alebo dlhodobý pokles energie.
- Budovať dôveru konkrétnymi činmi: Nedodržané sľuby poškodzujú pracovné vzťahy. Je dôležité stanoviť realistické ciele, vyhnúť sa preháňaniu a dôsledne plniť aj malé záväzky. Transparentnosť je kľúčová. Zamestnanci s väčšou pravdepodobnosťou zostanú, ak cítia, že sú informovaní.
- Oceňovať nielen výsledky, ale aj úsilie: Uznanie je rovnako dôležité ako finančné ohodnotenie. Namiesto všeobecných pochvál ako „Dobrá práca, tím!“ je potrebné byť konkrétny: „Tvoja prezentácia bola skvelá – tie poznatky naozaj zmenili názor klienta.“
- Prioritizovať duševné zdravie a flexibilitu: Vyhorenie je realitou, najmä pre Generáciu Z, ktorá si cení zdravú rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom viac než tradičné kariérne príležitosti. Wellness dni, flexibilné rozvrhy a prístup k zdrojom duševného zdravia nie sú luxusom, ale nevyhnutnosťou.
Experti sa zhodujú, že proaktívnym prístupom môžu organizácie obnoviť dôveru, posilniť angažovanosť a zmierniť frustrácie, ktoré vedú k „výpovediam z pomsty“. Tento trend môže byť rozhodujúcim faktorom na pracovnom trhu v roku 2025.