Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Sobota 7.6.2025
sk
Róbert
cz
Iveta, Slavoj
, Yveta

Celé polstoročie čakáme na diaľnicu Bratislava – Košice. V Číne to už AI zvláda za pár mesiacov a bez ľudí

To, čo dokázala Čína, je absolútne neuveriteľné.


Slováci čakajú na kompletnú diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami už viac ako 50 rokov. Medzitým v Číne postavila umelá inteligencia 158 kilometrový úsek úplne bez ľudí – rýchlejšie, lacnejšie a presnejšie. Zatiaľ čo my stále riešime výkupy pozemkov a meškajúce tendre, Čína už testuje budúcnosť výstavby.

Ako informoval portál Fontech, Číne sa podarilo niečo, čo sa v našich končinách zatiaľ zdá ako sci-fi – postaviť 158-kilometrový úsek diaľnice bez priameho zapojenia ľudskej pracovnej sily. Diaľničné spojenie medzi Pekingom, Hongkongom a Macaom vybudovala výlučne umelá inteligencia, čím sa tento projekt zapísal do histórie ako prvá rozsiahla autonómna stavba svojho druhu na svete.

Robotická symfónia na stavenisku

Výstavba prebiehala ako precízne koordinovaná spolupráca autonómnych strojov, dronov a zariadení vybavených najmodernejšími geolokačnými technológiami. Ľudia síce boli prítomní, no výlučne v pozícii dozoru. Všetky kľúčové stavebné práce vrátane asfaltovania, zhutňovania povrchu a osádzania obrubníkov zvládli stroje samostatne.

Úspech projektu zabezpečili pokročilé AI algoritmy umožňujúce navigáciu strojov v reálnom čase. Do systému bol zakomponovaný čínsky satelitný systém BeiDou spolu s technológiami na detekciu prekážok a núdzové zastavenie.

Stroje medzi sebou komunikovali a synchronizovali svoju činnosť, čím sa výrazne minimalizovali chyby a zvýšila sa efektivita práce. Výsledkom je kvalitnejší a odolnejší povrch diaľnice, než aký by vznikol pri tradičnom spôsobe výstavby.

Budúcnosť dopravy sa rodí v Číne

Nasadenie autonómnych technológií prinieslo významné výhody – kratší čas výstavby, nižšie náklady a optimalizáciu využitia stavebných materiálov. Tento úsek však predstavuje len začiatok ambiciózneho plánu modernizácie čínskej dopravnej infraštruktúry.

V rámci celej krajiny už existuje vyše 2 000 kilometrov tzv. „smart roads“, ktoré sú vybavené senzormi, 5G konektivitou a cloudovými riešeniami na zber a analýzu dát. Tieto inteligentné cesty vytvárajú infraštruktúru pripravenú na éru autonómnych vozidiel.

Na vývoji a realizácii týchto projektov sa podieľajú technologické giganty ako Huawei, Baidu a Alibaba, ktoré v spolupráci s čínskou vládou pracujú na zavádzaní národných štandardov pre autonómnu dopravnú infraštruktúru.

Cieľom je nielen bezpečnejšia a efektívnejšia výstavba, ale aj vytvorenie kompletného inteligentného dopravného systému, ktorý umožní plynulý prechod k autonómnej doprave budúcnosti.

Mohlo by ťa zaujímať:

Toto je 10 vecí, na ktoré používam ChatGPT. Mesačne tak ušetrím stovky eur


Tagy:

Henrieta Balázsová
Žijem s novinárskym perom v ruke a nebojím sa ponoriť do rôznorodých tém. Od aktuálneho diania cez záhadné kriminálne prípady až po fascinujúce zákutia ľudskej psychiky - všetko je pre mňa inšpiráciou.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Práve sa deje

Zakúpené články

Zatiaľ nemáš zakúpený žiadny článok

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.