Letná dovolenkárska sezóna je v plnom prúde a tisíce Slovákov si užívajú zaslúžený odpočinok pri mori. Čo však robiť, keď sa očakávané sny o dokonalej dovolenke zmenia na rozčarovanie? Ak hotelová izba s výhľadom na more existuje len v katalógu cestovky, máte právo na kompenzáciu.
Spotrebiteľská organizácia dTest upozorňuje na dôležité práva turistov. Eduarda Hekšová, riaditeľka organizácie, radí okamžite kontaktovať cestovnú kanceláriu a požadovať nápravu. Najdôležitejšie je zdokumentovať problém fotografiami alebo videami, ktoré poslúžia ako dôkazový materiál.
Zmluva je základ – poznajte svoje práva
Zmluva o zájazde obsahuje všetky kľúčové informácie o vašej dovolenke. Nájdete v nej cenu pobytu, dĺžku, spôsob dopravy aj špecifické požiadavky. Ak cestovka nesplní dohodnuté podmienky, musí zabezpečiť náhradné riešenie v porovnateľnej kvalite.
Pozor na triky cestoviek. Niektoré sa pokúšajú reklamáciu odmietnuť s argumentom, že z určitého uhla je možné vidieť more. Ak však bola v zmluve dohodnutá priamy výhľad na more, máte nárok na reklamáciu.

Nižšia kvalita znamená finančnú kompenzáciu
Ak prijmete náhradu nižšej kvality, patrí vám zodpovedajúca finančná kompenzácia. Naopak, za lepšiu službu nemusíte nič doplácať. Hekšová upozorňuje, že ak cestovka nezabezpečí nápravu v primeranom čase, môžete situáciu vyriešiť sami a následne požadovať úhradu nákladov.
V extrémnych prípadoch, keď je ubytovanie úplne nedostupné alebo sa výrazne líši od dohodnutého štandardu, máte právo odmietnuť pokračovanie zájazdu a požadovať zabezpečenie návratu domov. Rovnako môžete odmietnuť náhradné ubytovanie nižšej kvality bez primeranej zľavy z ceny.