Ako píše portál Mediálne, známa reality šou Farma tento rok vstúpila už do svojho sedemnásteho ročníka. Nová séria sa na Markíze začala vysielať 1. septembra, pričom úlohy moderátora sa opäť zhostil Marek Fašiang a ako hospodár v súťaži znovu účinkuje Martin Bagar. Sedemnásta séria nesie podtitul Prekliate dedičstvo, čo už samé o sebe naznačuje, že sa dianie bude niesť v duchu veľkej záhady. Pôvodný majiteľ statku totiž farmárom zanechal testament a viacero zaujímavých výziev.
O obľúbenosti Farmy svedčí už samotný fakt, že to dotiahla až na sedemnásť sérií. Faktom ale ostáva, že sledovanosť v lineárnom vysielaní oproti minulým rokom klesla. Farmu si pravidelne zapína približne 250-tisíc divákov starších ako 12 rokov. V kľúčovom segmente publika 14-56 rokov však šou zaznamenala pomerne výrazný pokles. Sledovanosť sa tak pohybuje medzi 2,5 % až 3 %. Človek by z týchto dát mohol usudzovať, že sedemnásta séria sklamala. Dokonca sa špekulovalo aj o tom, že sa Markíze možno ani neoplatí s ňou pokračovať. O tom sme ťa informovali aj v nedávnom článku. Tak to ale úplne nie je…
Diváci sa presunuli
Problém nespočíva v tom, že by Farma už Slovákov nebavila, alebo že by sa im sprotivili reality šou. Čoraz viac sa ich však presúva na stream (v tomto prípade na platformu Voyo) a stále menej ich vysedáva pred televízorom s klasickým lineárnym vysielaním. Pokiaľ sa totiž pozrieme na čísla z Voyo, tak Farme sa tam darí výborne. Sedemnásta séria sa dokonca stala najsledovanejším titulom v rámci celej služby hneď po svojom štarte! Streaming sa teší stále väčšej popularite na celom svete a Slovensko, prirodzene, nie je výnimkou. Vo svojom vyjadrení to zdôraznila aj samotná televízia Markíza. Podľa nej ide o dlhodobý a jasne viditeľný trend.
„Kým v minulosti boli reality šou pevnou súčasťou predovšetkým lineárneho vysielania, dnes si čoraz výraznejšiu pozíciu budujú na streamovacích platformách,“ uviedla v oficiálnom vyhlásení podľa portálu Mediálne. „Tento trend už dlhšie funguje v zahraničí a teraz sa jasne prejavil aj na Slovensku. Farma je posledným veľkým reality formátom, ktorý sa začína ‚preklápať‘ z televíznych obrazoviek na Voyo – a čísla ukazujú, že tento posun je dlhodobý,“ dodala.
Počas prvých 30 dní si Farmu na Voyo zaplo až 49,3 % jej predplatiteľov, čo sú výborné čísla. Vďaka nim sa reality šou dostala na prvú priečku sledovanosti spomedzi všetkých titulov na tejto streamovacej službe. Stojí tiež za zmienku, že jej priniesla aj najväčší počet nových predplatiteľov od svojho spustenia.
Rok od roku lepšie čísla
Hoci teda v lineárnom vysielaní Farma divákov stráca, na streamingu sa jej s každým rokom darí lepšie. Oproti minulému roku si polepšila o +21 % divákov (30 dní od štartu). A ak si súčasnú sériu porovnáme s predvlaňajšou, tak evidujeme ešte väčší nárast. A to až o 98 % divákov oproti roku 2023 (30 dní od štartu).

„Rekordná výkonnosť Farmy na Voyo jasne ukazuje, že reality šou sa stávajú motorom streamingu. Diváci chcú mať svoje obľúbené programy k dispozícii flexibilne a bez obmedzení, a práve preto stále viac využívajú Voyo,“ vysvetlila Silvia Majeská, programová riaditeľka skupiny Markíza a Voyo.
„Zároveň sme hrdí na dlhodobý úspech Farmy v lineárnom vysielaní – už neuveriteľných 17 sezón sa bez prestávky drží medzi obľúbenými titulmi divákov. Je to dôkaz, že Farma je najsilnejší reality brand na Slovensku a že kombinácia lineárneho vysielania a streamingu je pre divákov tou najlepšou voľbou. Sme presvedčení, že práve na Voyo majú reality šou svoje dôležité miesto,“ doplnila.
O tom, že reality šou má stále svojich divákov, svedčí aj úspech iných titulov ako Love Island či Party Shore Slovensko. Tie sú však podľa Majeskej orientované primárne na používateľov Voyo. „Ich lineárne uvedenie vo večerných či nočných hodinách na TV Markíza tak slúži najmä ako doplnok k streamingu, ktorý sa stáva hlavným miestom sledovania týchto titulov,“ dodala.