O tom, že korózia je jedným z najväčších nepriateľov áut, ti asi nemusíme špeciálne hovoriť. Doslova ich požiera zaživa a je len otázkou času, kedy sa objaví aj na tvojom štvorkolesovom miláčikovi. Niektoré autá sú na hrdzavenie citlivejšie, iné menej. V každom prípade, platí jednoduchá priama úmera – čím staršie auto, tým väčší risk, že sa na ňom objaví hrdza.
Mohol by si argumentovať, že moderné autá predsa majú kovové komponenty pokryté vrstvou protikoróznej ochrany, ktorá zabraňuje hrdzaveniu. To je síce pravda, avšak táto vrstva tiež nemá nekonečnú životnosť. Nehovoriac o tom, že často sa pri jazdení poškodzuje. Napríklad odlietavajúcimi kamienkami z cesty či rôznymi ťukancami na parkoviskách. Jednoducho, či sa ti to páči alebo nie, každé auto raz začne hrdzavieť.
Ktorý druh korózie je najnebezpečnejší?
Korózia môže byť buď povrchová, alebo hĺbková. Taktiež je rozdiel, či sa objavuje na menej podstatných komponentoch, alebo na nosných častiach. Predstav si, že odlietavajúci kamienok spraví malú odreninu na prednej kapote. Dôjde k poškodeniu protikoróznej vrstvy, na základe čoho sa postupne na danom mieste objaví hrdza. Tá je najprv na povrchu a dá sa jednoducho zbrúsiť. Ak by si ju však nechal pôsobiť dlhšie, začala by doslova vyvrtávať dieru do kapoty a po niekoľkých rokoch by tú dieru skutočne vytvorila.
Vážnejší problém však nastáva vtedy, keď začnú hrdzavieť nosné časti auta. Napríklad dôležité komponenty podvozka či nosné prvky karosérie. V takom prípade už hrozí, že korózia znemožní bezpečné jazdenie. Pri nehode sa auto nebude deformovať tak, ako to navrhol výrobca. Dokonca sa ti môže stať, že ti len tak pri jazde po diaľnici odpadne koleso, prípadne sa zlomí náprava. To naozaj nechceš.
Dávaj pozor, kde parkuješ
Čo teda robiť, aby si koróziu tvojho auta čo najviac spomalil? V prvom rade, parkuj na spevnených podkladoch, z ktorých nesála vlhkosť. Veľkým problémom je napríklad parkovanie na tráve. V takom prípade je podvozok neustále vystavený zvýšenej vlhkosti, ktorá prispieva k rýchlejšiemu hrdzaveniu.
Hovorí sa, že garáž najlepšie ochráni auto pred hrdzavením. To však nemusí byť vždy pravda. Napríklad ak prídeš so zasneženým autom do nevetranej teplej garáže a zavrieš ho tam, vzniknú dokonalé podmienky pre vznik korózie. Je preto potrebné zabezpečiť, aby sa v garáži neakumulovala vlhkosť.
Pravidelné umývanie auta
Keď je auto dlhodobo vystavené nánosom špiny, oveľa rýchlejšie začnú jednotlivé komponenty korodovať. A to nehovoríme len o karosérii, ale najmä o podvozku. Väčšina motoristov umýva výhradne časti auta, ktoré sú navonok viditeľné. Rovnako veľkú pozornosť by si však mal venovať aj podvozku. Predovšetkým počas zimy.
Keď nebude veľmi mrznúť, zober auto na miestnu samoobslužnú wapku a snaž sa poriadne vystriekať podvozok. Kovové diely tak zbavíš nánosov soli a nečistôt, takže spomalíš korozívne procesy.
Protikorózny nástrek podvozka
Pokiaľ chceš svoje auto dodatočne ochrániť pred hrdzou, existuje riešenie menom protikorózny nástrek. Ten pozostáva zo špeciálnej zmesi, ktorá sa nanáša na komponenty podvozka. Kovové komponenty tak budú lepšie chránené nielen pred samotnými chemikáliami z cesty, ale aj narážajúcimi kamienkami.
Ochranná fólia
Pred kamienkami, ktoré narážajú do laku a spôsobujú narúšanie protikoróznej vrstvy, ochráni tvoje auto kvalitná fólia. Tá dokáže byť pokojne aj priesvitná a môžeš ju nechať nalepiť len na miesta, ktoré sú najviac vystavené kamienkom. Napríklad na prednú kapotu. Zaujímavou voľbou je taktiež plastový chránič prednej kapoty.
Pozor na koróziu brzdových kotúčov
Špecifickou kategóriou sú brzdové kotúče. Možno si si všimol, že keď svoje auto dlhšiu dobu necháš stáť, na kotúčoch sa začne objavovať hrdza. Tá je však len povrchová a zbrúsi sa po pár zabrzdeniach. Problém však môže nastať, keď auto necháš stáť niekoľko týždňov či mesiacov. Vtedy dokáže povrchová hrdza prerásť do hĺbky a negatívne ovplyvniť vlastnosti kotúča. Neostane ti tak nič iné, než ho vymeniť. Svoje auto preto radšej nenechávaj príliš dlho stáť vo vonkajšom vlhkom prostredí a raz za čas ho poriadne prevetraj.