Dym, ktorý pochádza zo spaľovacieho priestoru motora, obsahuje viacero škodlivých látok. Nájdeš v ňom oxidy dusíka, sadze, uhľovodíky, oxid uhoľnatý a viacero ďalších zložiek, ktorých vdychovanie nie je práve zdravé. Moderné automobily sú však vybavené radom rôznych filtrov a technologických riešení, ktoré zabezpečujú znižovanie množstva škodlivín vo výfukových plynoch.
Kým v minulosti mal dym z výfuku charakteristický zápach, ktorý si vycítil na míle ďaleko, dnes ho takmer ani nezacítiš. To isté platí aj o jeho farbe. S čiernym dymom sa stretneš už len pri naozaj starých vozidlách. Avšak, objaviť sa môže aj v prípade modernejších kúskov. No vtedy by si už mal byť na pozore, keďže znamená problém. Dokonca, dym nemusí byť len čierny. Dokáže mať aj modrastú či výrazne bielu farbu. Čo tieto odtiene znamenajú pre teba ako majiteľa auta?
Kedy pozorovať farbu dymu?
Na úvod by si mal poznať základné pravidlo – dym auta vyhodnocuj až v prípade, že motor je zahriaty a vonku nie je obrovská zima. Dôvodom je skutočnosť, že keď auto stojí, vo výfukovom potrubí prirodzene kondenzuje voda. Prvých niekoľko minút po naštartovaní tak môže auto dymiť na bielo, keďže výfukové plyny sa miešajú s odparujúcou sa vodou.
S postupom času, ako sa motor zahrieva, by však mala intenzita dymu opadať. Po zahriatí motora by už moderné auto nemalo viditeľne dymiť, a to ani pri prudšej akcelerácii. Výnimkou je zimné obdobie, keď v dôsledku chladu môže mať dym v niektorých prípadoch viditeľne belasú farbu aj po zahriatí motora.
Dym bielej farby
Ak po zahriatí motora auto stále dymí viditeľne na bielo, znamená to, že do výfukových plynov sa odniekiaľ dostáva voda. Obvykle ide o chladiacu kvapalinu, ktorá vchádza do spaľovacieho priestoru cez poškodené tesnenie pod hlavou valcov. Môžeš vnímať aj to, že dym z výfuku má inú vôňu, ktorá pripomína chladiacu kvapalinu.
To, či je naozaj poškodené tesnenie pod hlavou valcov a chladiaca kvapalina prechádza do spaľovacieho priestoru, si môžeš overiť cez vyrovnávaciu nádržku v motorovom priestore. Ak ju otvoríš a vidíš, že chladiaca kvapalina v nej pri naštartovanom motore viditeľne buble, je to jasný signál, že tesnenie pod hlavou valcov je súce na výmenu.
Dym modrej farby
Pokiaľ má dym modrastý nádych, je to znak toho, že do spaľovacieho priestoru sa dostáva olej. A to obvykle značí vážny problém. Olej sa do spaľovania dostáva často cez netesniace piestne krúžky, avšak prichádzať môže aj cez zlé turbodúchadlo. Modrý dym môže byť opäť sprevádzaný charakteristickým zápachom, ktorý pripomína spálený olej.
Ak vidíš prvé známky modrého dymu z výfuku, auto si daj radšej ihneď skontrolovať k mechanikovi, aby si sa vyhol ešte väčším škodám.
Dym čiernej farby
V prípade, že dym má tmavšiu farbu, prípadne je čisto čierny, znamená to, že sa doň vo zvýšenej miere dostávajú sadze a nespálené uhľovodíky. Tmavý dym z výfuku bol v prípade starších naftových áut bez DPF filtra bežným javom, najmä pri prudkej akcelerácii. Pri novších dieselových autách, ktoré sú vybavené filtrom pevných častíc (približne od roku 2010), sa však viditeľný čierny dym objavovať nesmie. Tobôž by ho už nemali produkovať autá s benzínovým motorom.
Ak sa dym čiernej farby objavuje pri modernejšom aute s naftovým motorom, môže signalizovať poškodený DPF filter, prípadne to, že ho niekto demontoval. Zároveň však vie byť znakom nesprávne pracujúceho EGR ventilu či vstrekovačov. Príčin môže byť veľa. Čierny dym produkovaný benzínovým motorom signalizuje nesprávne prebiehajúce spaľovanie, ktorého príčinou môže byť zle fungujúca lambda sonda či problém so vstrekovačmi. Najlepšie bude, ak svoje auto zveríš do rúk skúsenému mechanikovi, ktorý odhalí konkrétnu príčinu dymenia.