V jedno skoré ráno sa pred supermarketom siete Kaufland naskytol zaujímavý pohľad. Desiatky ľudí, väčšinou dôchodcov, stáli ešte za tmy v rade a netrpezlivo čakali na otvorenie dverí obchodu. Dôvod ich skorého vstávania? Jedna konkrétna položka v akcii, ktorá zaujala viac než len pár zákazníkov. Situáciu zachytilo video, ktoré sa rýchlo šírilo na sociálnych sieťach, píše TN.cz. Reakcie ľudí, ktorí sledovali zábery, boli rôzne – od údivu cez pobavenie až po kritiku nákupnej „mánie“, ktorá sa každým rokom zdá byť silnejšia.
Kým v spomínanom reťazci sa zákazníci „bili“ o zlacnený cukor, nás na Slovensku čaká budúci rok zvýšenie dane z pridanej hodnoty na vybrané potraviny. Podľa nových pravidiel sa zvýši sadzba DPH na potraviny s vyšším obsahom cukru a soli z 19 % na 23 %. Zmena sa bude týkať produktov ako čokoláda, sušienky, kandizované ovocie, zmrzlina, džemy, sladené nealkoholické nápoje či slané pochutiny, napríklad čipsy a tyčinky.
Už pred svitaním stáli pred obchodom, reakcie ľudí na nákupný ošiaľ
Niektorí zákazníci neváhali a už pred svitaním sa postavili do radu pred supermarket. Video natočené krátko po siedmej ráno v susednom Česku ukazuje desiatky ľudí, prevažne starších, ktorí netrpezlivo čakajú, kým sa otvoria dvere. Ich záujem pritiahla špeciálna akcia – zľava na cukor, vďaka ktorej bola surovina o polovicu lacnejšia. Kaufland ponúkal pred pár dňami u susedov cukor takmer za polovicu pôvodnej ceny – namiesto 17,90 českých korún za kilo stál len 9,90 českých korún. Okrem cukru mala byť v akcii aj múka.
Podľa dostupných informácií bola akcia platná niekoľko dní alebo do vypredania zásob a cukor sa predával výrazne lacnejšie než obvykle. Pre niektorých zákazníkov, najmä starších, bola táto cena rozdielom, ktorý mal priam existenčný význam. Ako jeden z komentujúcich na sociálnej sieti napísal: „To sú predsa tí zúbožení dôchodcovia, čo obracajú každú korunu. Aj keď im štát za posledných päť rokov prisypal viac než komukoľvek inému, živnostníkom medzitým zdvojnásobil dane. Napriek tomu sa majú veľmi zle a pre nich je rozhodujúce, či kilo cukru stojí 12 alebo 14 korún – je to pre nich otázka prežitia.“
Reakcie na zverejnené video boli rôznorodé. Niektorí ľudia neverili, že by sa niekto mohol pre cukor ráno takto ponáhľať, iní naopak pochopili motiváciu zákazníkov. „Túto mániu som nikdy nepochopil. Prečo vstávať o siedmej? Regály plné, pred obchodom panika a agresivita,“ napísal ďalší používateľ.
Vstávanie za tmy, čakanie v rade
„Bol som tam okolo poludnia a starší pán mal v nákupnom košíku naraz 100 kg cukru. To vyzerá ako zásoba na celý život!“ znel ďalší komentár pod videom. „Čo s tou múkou a cukrom všetci sakra robia? Pečú každý deň chlieb?“ pýta sa niekto iný.
Takéto nákupné horúčky svedčia o tom, že ľudia dokážu byť pre výhodné ceny veľmi motivovaní, najmä ak ide o základné potraviny či produkty, ktoré sa kupujú pravidelne. Zároveň ukazujú, ako silno dokáže spotrebiteľov ovplyvniť marketing a krátkodobé akcie, ktoré vytvárajú pocit naliehavosti a vzácnej príležitosti. Pre predajcov je to zároveň cenná lekcia. Zľavy a špeciálne akcie dokážu priam zmeniť tempo nákupov a prilákať stovky zákazníkov, ktorí by inak prišli neskôr alebo vôbec.