Virtuálny operátor Okay fón vstúpil na Slovensko v lete tohto roka. Zákazníkov nalákal na výhodné služby, avšak krátko nato prišli vážne problémy. O tých sme, napokon, písali aj v našom článku. Operátor musel napríklad opakovane meniť eSIM karty, jeho služby nezriedka vôbec nefungovali a zákaznícka podpora prakticky neexistovala. Ako upozorňuje aj portál Živé, teraz sa zákazníci Okay fón začali sťažovať na ďalšiu nepríjemnosť.
Uviedli, že operátor im sťahuje peniaze za služby, hoci o ne nemajú záujem a tento nezáujem aj jasne vyjadrili. Napriek tomu im Okay fón účtuje poplatky. Portál Živé upozornil na prípad klientky, ktorej operátor sťahoval peniaze za službu, ktorú si neželala využívať a odmietla ju. Zástupcovia operátora síce prisľúbili situáciu preveriť, ale k žiadnej náprave nedošlo.
A čo je horšie, firma úplne prestala komunikovať. Problémom je, že aj keď si človek zruší automatické platby na webovej stránke operátora, ani tak sa nemusí vyhnúť strate peňazí. Tento proces je totiž podľa zákazníkov často neúčinný. Firma navyše nekomunikuje a peniaze zákazníkom sťahuje aj naďalej.
Operátor sťahuje poplatky
Prvé sťažnosti už pristáli aj na stole Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Pravdou však ostáva, že kompetencie operátora sú v tomto prípade obmedzené, pretože subjekt nespadá pod priamu slovenskú jurisdikciu. Operuje totiž na báze medzinárodného roamingu. Firma pritom pôvodne uvádzala, že poskytuje služby cez britskú spoločnosť, neskôr spresnila, že ide o spoločnosť v Európskej únii.
„Základným predpokladom, ktorý zakladá právomoc úradu, je, že subjekt poskytuje siete a/alebo služby na území Slovenskej republiky. Ak subjekt poskytuje svoje služby v inom členskom štáte a na území Slovenskej republiky funguje na princípe medzinárodného roamingu, kompetentným orgánom by mal byť regulačný orgán štátu, v ktorom má subjekt (operátor) domácu sieť,“ vyjadril sa úrad. Dodal však, že klient má vždy právo zmluvu o poskytovaní služieb vypovedať – a to aj bez udania dôvodu. „Akceptácia výpovede zo strany poskytovateľa nie je potrebná. Táto úprava sa uplatňuje v prípade, ak subjekt spadá pod pôsobnosť zákona o elektronických komunikáciách,“ podotkol regulátor.
Klienti by sa mali obrátiť na banku
Pokiaľ firma vypovedanie zmluvy ignoruje, klient má možnosť problém riešiť v rámci občianskoprávnych sporov a trestnoprávnej zodpovednosti. Podnety na operátora už dostala aj Slovenská obchodná inšpekcia. Uviedla, že eviduje celkovo osem podaní. Zatiaľ však neeviduje podania, ktoré by naznačovali upieranie spotrebiteľských práv, kam patrí aj znemožnenie odstúpenia od zmluvy.
„V prípade, ak spotrebiteľ odstúpi od zmluvy a obchodník napriek tomu ďalej účtuje a strháva platby, je možné toto jeho konanie považovať za nekalú obchodnú praktiku. V takomto prípade sa spotrebitelia môžu obrátiť na svoju banku za účelom ďalšieho postupu, prípadne blokovania platieb,“ vyjadrila sa Slovenská obchodná inšpekcia. Okay fón sa už od svojho začiatku trápi s mnohými problémami. Zdá sa však, že ho to neodradilo, keďže na svojej stránke dáva do pozornosti novú ponuku o prenájme hardvéru. V rámci programu plánuje ponúknuť aj repasované telefóny iPhone. Sľubuje pritom, že záloha je 100 % vratná a neskrývajú sa za ňou žiadne ďalšie záväzky.

Operátor mal už od začiatku ambiciózne plány a chcel zmeniť slovenský trh. Ľudí oslovil inovatívnym prístupom k poskytovaniu služieb. Jeho ponuka eSIM kariet bola kompatibilná aj so zariadeniami strednej triedy. Ponúkal aj možnosť prekročenia predplatených dát o 10 až 20 percent bez toho, aby okamžite došlo k zablokovaniu. Postupne svoje pôsobenie plánoval rozšíriť aj do ďalších európskych krajín ako Maďarsko, Španielsko, Francúzsko či Poľsko.





















