Nemecká automobilka Audi definitívne ukončí výrobu vo svojej továrni v Bruseli v piatok (28. 2.), čo predstavuje ďalší dôkaz krízy, ktorá zasiahla európsky automobilový priemysel. Tento krok bude mať za následok stratu 3 000 pracovných miest a prichádza krátko pred tým, ako predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová predstaví akčný plán na podporu automobilového sektora.
Globálny predaj automobilov zaznamenal v minulom roku výrazné spomalenie rastu na 1,7 % z takmer 10 % v roku 2023. Na najväčších európskych trhoch, v Nemecku a Francúzsku, dokonca registrácie nových vozidiel klesli. V oblasti elektrických vozidiel správa Allianz Trade odhalila, že európski výrobcovia výrazne zaostávajú za americkou Teslou a čínskymi konkurentmi ako BYD a Geely, pričom európske elektrické automobily sú považované za príliš nákladné.
Príčiny zatvorenia bruselského závodu
Audi, dcérska spoločnosť koncernu Volkswagen, uviedla viacero faktorov, ktoré viedli k rozhodnutiu zatvoriť závod v Bruseli, ktorý bol najväčším súkromným zamestnávateľom v hlavnom meste Belgicka. Táto továreň prešla v roku 2018 po 70 rokoch výroby modelov so spaľovacími motormi na produkciu elektrických vozidiel. Avšak globálny pokles dopytu po luxusných elektrických SUV negatívne ovplyvnil predaj modelu Q8 e-tron, ktorý sa vyrábal výhradne v bruselskom závode.
Automobilka taktiež poukázala na dlhodobé štrukturálne problémy továrne, ktorá bojovala s vysokými logistickými a výrobnými nákladmi. Zamestnanci v Bruseli však obviňujú Audi, že „príliš pomaly prechádzalo na elektromobily“ a zameralo sa na „neúmerne drahý model“.

Európska únia stanovila cieľ, aby automobilky do roku 2035 postupne ukončili predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom a aby elektrické vozidlá tvorili štvrtinu nových registrácií už v tomto roku. Ich predaj však napreduje pomaly, najmä kvôli vyšším cenám v porovnaní s tradičnými automobilmi.
Audi predalo v minulom roku celosvetovo viac ako 164 000 plne elektrických modelov, čo predstavuje 8 % pokles oproti predchádzajúcemu roku. V Číne, ktorá tvorí približne 40 % svetového odbytu elektrických aj neelektrických áut, zaznamenalo Audi pokles predaja o 11 %.
Výrobné linky Audi v Bruseli sa definitívne zastavia v piatok, hoci niekoľko stoviek zamestnancov zostane na mieste ešte niekoľko mesiacov, aby vyčistili a demontovali zariadenia alebo dokončili administratívne úlohy. Vedenie Audi uvádza, že v spolupráci s regionálnymi úradmi práce vytvorili špecializované tímy, ktoré majú pomôcť prepusteným zamestnancom nájsť si novú prácu.