Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Štvrtok 27.2.2025
sk
Alexander
cz
Alexandr
, Alexander, Alexis

Ďalšia luxusná automobilka zatvára svoj veľký závod. Prepustiť musí 3-tisíc ľudí

Audi po desaťročiach opúšťa Brusel a prepúšťa 3 000 ľudí.


Nemecká automobilka Audi definitívne ukončí výrobu vo svojej továrni v Bruseli v piatok (28. 2.), čo predstavuje ďalší dôkaz krízy, ktorá zasiahla európsky automobilový priemysel. Tento krok bude mať za následok stratu 3 000 pracovných miest a prichádza krátko pred tým, ako predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová predstaví akčný plán na podporu automobilového sektora.

Globálny predaj automobilov zaznamenal v minulom roku výrazné spomalenie rastu na 1,7 % z takmer 10 % v roku 2023. Na najväčších európskych trhoch, v Nemecku a Francúzsku, dokonca registrácie nových vozidiel klesli. V oblasti elektrických vozidiel správa Allianz Trade odhalila, že európski výrobcovia výrazne zaostávajú za americkou Teslou a čínskymi konkurentmi ako BYD a Geely, pričom európske elektrické automobily sú považované za príliš nákladné.

Príčiny zatvorenia bruselského závodu

Audi, dcérska spoločnosť koncernu Volkswagen, uviedla viacero faktorov, ktoré viedli k rozhodnutiu zatvoriť závod v Bruseli, ktorý bol najväčším súkromným zamestnávateľom v hlavnom meste Belgicka. Táto továreň prešla v roku 2018 po 70 rokoch výroby modelov so spaľovacími motormi na produkciu elektrických vozidiel. Avšak globálny pokles dopytu po luxusných elektrických SUV negatívne ovplyvnil predaj modelu Q8 e-tron, ktorý sa vyrábal výhradne v bruselskom závode.

Automobilka taktiež poukázala na dlhodobé štrukturálne problémy továrne, ktorá bojovala s vysokými logistickými a výrobnými nákladmi. Zamestnanci v Bruseli však obviňujú Audi, že „príliš pomaly prechádzalo na elektromobily“ a zameralo sa na „neúmerne drahý model“.

Shutterstock

Európska únia stanovila cieľ, aby automobilky do roku 2035 postupne ukončili predaj nových vozidiel so spaľovacím motorom a aby elektrické vozidlá tvorili štvrtinu nových registrácií už v tomto roku. Ich predaj však napreduje pomaly, najmä kvôli vyšším cenám v porovnaní s tradičnými automobilmi.

Audi predalo v minulom roku celosvetovo viac ako 164 000 plne elektrických modelov, čo predstavuje 8 % pokles oproti predchádzajúcemu roku. V Číne, ktorá tvorí približne 40 % svetového odbytu elektrických aj neelektrických áut, zaznamenalo Audi pokles predaja o 11 %.

Výrobné linky Audi v Bruseli sa definitívne zastavia v piatok, hoci niekoľko stoviek zamestnancov zostane na mieste ešte niekoľko mesiacov, aby vyčistili a demontovali zariadenia alebo dokončili administratívne úlohy. Vedenie Audi uvádza, že v spolupráci s regionálnymi úradmi práce vytvorili špecializované tímy, ktoré majú pomôcť prepusteným zamestnancom nájsť si novú prácu.

Mohlo by ťa zaujímať:

Luxusná automobilka ruší tisícky pracovných miest. Od elektromobilov sa vracia k spaľovákom


Tagy:

Henrieta Balázsová
Žijem s novinárskym perom v ruke a nebojím sa ponoriť do rôznorodých tém. Od aktuálneho diania cez záhadné kriminálne prípady až po fascinujúce zákutia ľudskej psychiky - všetko je pre mňa inšpiráciou.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.