V najbližších rokoch čaká prevádzkovateľov staníc technickej kontroly výrazný nárast počtu zákazníkov. Európska komisia totiž prichádza s návrhom, ktorý by pre vozidlá staršie ako 10 rokov zaviedol povinnosť absolvovať STK každý rok namiesto súčasného dvojročného intervalu. Táto zmena by sa dotkla väčšiny slovenského vozového parku, keďže priemerný vek vozidiel na našich cestách dosahuje približne 15 rokov. Téme sa venoval portál Autoviny.
Bezpečnosť za cenu vyšších nákladov
Návrh Európskej komisie sleduje ambiciózny cieľ – do roku 2030 znížiť počet smrteľných dopravných nehôd a vážnych zranení o polovicu. V roku 2024 zahynulo na európskych cestách takmer 19 800 ľudí. Podľa odhadov komisie by navrhované opatrenia mohli v období 2026 až 2050 zachrániť až 7-tisíc životov a predísť 65-tisíc vážnym zraneniam.
Pre majiteľov starších vozidiel však táto zmena znamená zvýšené finančné náklady, keďže budú musieť absolvovať technickú kontrolu každoročne. Navyše, kto bude jazdiť bez platnej STK, riskuje pokutu 330 eur. Ak vodič zaplatí do 15 dní a zároveň vykoná kontrolu, sankcia sa zníži na 110 eur.

Boom pre podnikanie v oblasti STK
Pre prevádzkovateľov staníc technickej kontroly predstavuje navrhovaná zmena mimoriadnu obchodnú príležitosť. Ak sa návrh schváli, počet zákazníkov sa im výrazne zvýši, keďže majitelia starších vozidiel budú musieť navštevovať stanice STK dvakrát častejšie ako doteraz.
Návrh je zatiaľ v štádiu prerokúvania v Európskom parlamente a medzi členskými štátmi. Implementácia podobných zmien môže trvať niekoľko rokov – napríklad zavedenie povinných kontrol pre motocykle vo Francúzsku si vyžiadalo štyri roky.
I keď je návrh predmetom intenzívnej diskusie, pre prevádzkovateľov STK je už teraz jasné, že ich podnikanie má perspektívnu budúcnosť s garantovaným prílivom zákazníkov. V nasledujúcich rokoch tak možno očakávať nielen nárast návštevnosti existujúcich staníc, ale aj zvýšený záujem podnikateľov o vstup do tohto sektora.