Tvorcovia obsahu na sociálnych sieťach, ktorých popularita a počet neustále rastie, často zabúdajú na svoje daňové povinnosti. Toto upozornenie prináša špecialistka pre PR a internú komunikáciu Slovenskej komory daňových poradcov (SKDP) Martina Rybanská. Dôležité je uvedomiť si, že zdaneniu podlieha nielen finančná odmena, ale aj akýkoľvek iný benefit, ktorý tvorca dostane za svoju činnosť.
Slovenská legislatíva jasne definuje, že zdaniteľným príjmom je všetko, čo tvorca získa ako odmenu – či už ide o priame finančné ohodnotenie, tovar alebo služby. Pod zdanenie teda spadá aj nepeňažný príjem alebo barter, napríklad produkty poskytnuté výmenou za príspevok na sociálnej sieti. Patria sem aj darčeky od spoločností poskytnuté za protihodnotu, alebo rôzne služby získané v rámci spolupráce.
Daňový poradca z SKDP Radovan Ihnát k tejto problematike uviedol: „Mnoho mladých tvorcov na internete si stále neuvedomuje, že aj produkty zadarmo majú svoju hodnotu a ak sú poskytnuté za protihodnotu, napríklad reklamný post, ide o príjem, ktorý treba zdaniť. Ak influencer chápe svoje podnikanie zodpovedne, dane ho nemusia zaskočiť. Daňový poradca mu pomôže nastaviť procesy tak, aby si ušetril nervy aj peniaze.“
Praktické aspekty zdaňovania príjmov z digitálnej tvorby
Z hľadiska daňových povinností je kľúčová výška celkového ročného príjmu. Pokiaľ vaše príjmy za rok 2025 presiahnu hranicu 2876,90 eura, vzniká vám povinnosť podať daňové priznanie. Ihnát zdôrazňuje dôležitosť evidencie: „Ak dostane influencer produkt alebo službu výmenou za propagáciu, musí jeho trhovú hodnotu zaevidovať ako príjem. Dobré je mať zmluvy, emaily alebo dohody s partnermi uložené. Pomôže to pri určení typu príjmu, rozsahu spolupráce a prípadnej kontrole.“

Odborník tiež upozorňuje na ďalšiu vec. Príjmy získané z medzinárodných platforiem ako Facebook, YouTube, Instagram, TikTok alebo zo zahraničných spoluprác podliehajú aj medzinárodnému zdaňovaniu. V niektorých prípadoch je potrebné odviesť daň aj v inej krajine a následne využiť zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia.
Dôležitým faktorom je aj možná registrácia na daň z pridanej hodnoty (DPH). „Ak príjem zo spoluprác a reklám presiahne v priebehu kalendárneho roka sumu 50 000 eur, vzniká povinnosť podať žiadosť o registráciu na DPH do piatich pracovných dní a stáva sa platiteľom od 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka. Ak však prekročí obrat 62 500 eur v tom istom roku, stáva sa platiteľom DPH okamžite, odo dňa dodania služby, ktorým bol tento obrat prekročený,“ uzatvára Ihnát.