Zabudni na časy, keď si tankoval do auta klasický benzín alebo naftu. Do roku 2030 sa môže situácia na čerpacích staniciach dramaticky zmeniť. A nie je to len ďalší zelený výmysel, ale ide o tvrdú realitu, na ktorú tlačí aj nemecká vláda, píše portál Techbyte.
„Krajina potrebuje ekologickú alternatívu aj pre 40 miliónov vozidiel so spaľovacími motormi,“ vyhlásila Asociácia automobilového priemyslu VDA (Nemecká Asociácia automobilového priemyslu).
Aj keď sa očakáva, že do konca dekády pribudne 15 miliónov elektromobilov, staré dobré spaľováky len tak nezmiznú. Po nemeckých cestách ich bude stále jazdiť približne 40 miliónov. A práve preto prichádza do hry plán B – syntetické palivá.
Tieto tzv. e-palivá dokážu spaľovacie motory využiť bez drahých prestavieb. Žiadne vymieňanie motorov, žiadne vyhadzovanie áut. Len natankuješ a ideš.
Znie to skoro ako alchýmia. Najprv sa vyrobí „zelený vodík“ – elektrolýzou vody za pomoci obnoviteľnej energie. Potom sa tento vodík zmieša s oxidom uhličitým, ktorý sa odchytí zo vzduchu alebo biomasy. A aký bude výsledok? Palivo, ktoré pri spaľovaní síce vypúšťa CO2, ale len toľko, koľko sa pri jeho výrobe zachytilo.
V skratke: takmer nulové emisie bez potreby meniť autá. VDA tlačí na to, aby sa syntetické palivá povinne objavili na pumpách od roku 2030. Čerpacie stanice by tak museli mať v ponuke aj ekologickejšiu alternatívu. A to sa týka nielen osobákov, ale aj nákladných vozidiel, kde elektromobilita stále ťahá za kratší koniec kvôli ťažkým batériám a dlhému nabíjaniu.

Nebudeme si klamať, ale lacné to nebude. Výroba e-palív je energeticky náročná, a tým pádom aj drahá. VDA odhaduje, že len do roku 2028 bude potrebné investovať až 280 miliárd eur. Gro nákladov má pokryť súkromný sektor, ale bez podpory štátu to zrejme nepôjde.
V začiatkoch budú syntetické palivá pokojne dvojnásobne drahšie než klasické. No s masovou výrobou a lacnejšou zelenou energiou by mala cena časom klesnúť.
Európska únia chce od roku 2035 zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi. Ale Nemecko nechce zatvárať dvere úplne. Žiada, aby sa po tomto dátume mohli registrovať autá, ktoré budú jazdiť na certifikované syntetické palivá. Konečné rozhodnutie však padne v roku 2026.