I Stand Alone
Francúzsky režisér Gaspar Noé si filmy o kriminálnikoch už zobral do parády niekoľkokrát. Musíme ale spomenúť film I Stand Alone z roku 1998. Kontroverzný príbeh nešťastného a úchylného mäsiara, ktorý si nedokáže nájsť správnu cestu životom, vyvolal, podobne ako ostatné Noého filmy, pri svojej premiére obrovské vlny kontroverzie. Toto depresívne filozofické, surové a kruté dielo ťa zaručene nenechá ani chvíľu v pokoji.
Riešia sa v ňom otázky morálky, etiky, podstaty života, no nezabúda sa ani na násilie. Film vyčnieva hlavne tým, že sa ponára poriadne hlboko do fiktívnej mysle človeka, ktorý je na hrane spáchania niečoho otrasného. Prezradíme iba krátky spoiler. Pred koncom filmu sa vo filme objaví obrovský nápis: „Pozor! Máte len 30 sekúnd na opustenie tejto projekcie.“ To hádam stačí a domyslíš si, čo ťa môže asi očakávať.
Run Lola Run
Na druhej strane spektra máme film Run Lola Run z roku 1998. Príbeh tohto diela funguje na zvláštnom princípe, ktorý by sa dal popísať ako videohra. Hlavná hrdinka neustále beží. Buď pred niečím, alebo za niečím. Niekoľkokrát sa jej ale svoj cieľ nepodarí dobehnúť a nečakane umiera. Film by mal vtedy končiť, nie? Nie, Lola sa znova prebúdza a skúša svoju misiu splniť iným spôsobom. Aj tu dostaneš zaručenú dávku adrenalínu a stresu.
Čo ju poháňa, asi neprezradíme. Film ale používa aj animované sekvencie a hudbu, ktorá pripomína berlínsky podzemný klub v 90. rokoch. To k filmu nalákalo aj nás, a dúfame, že aj teba. Tak obúvajme topánky a bežme priamo za Lolou.
La Haine
Ďalšia absolútna klasika. La Haine z roku 1995 je realistický a surový francúzsky kriminálny film zobrazujúci deň života 3 mladých chlapcov z predmestia Paríža. Všade je nenávisť, rasizmus, drogy, zbrane a boj o prežitie. Čiernobiely film si získal srdcia divákov naprieč celým svetom a hrá v ňom aj hviezdny Vincent Cassel.
Žid Vinz, Afričan Hubert a Arab Saïd prežívajú z hodiny na hodinu, a my sledujeme ich obyčajné šťastie, ale aj trápenie. Dielo bolo v roku 1995 ocenené veľkou cenou za najlepšiu réžiu na festivale v Cannes. Podobne ladený snímok ako Pusher. Je zaujímavé sledovať, ako podobný koncept spracujú tvorcovia z rozličných krajín. Ak ťa zaujíma to, ako žili a možno aj žijú mladí na predmestiach Paríža, rozhodne choď do toho.
Collateral
Collateral je film od majstra kriminálneho žánru, režiséra Michaela Manna z roku 2014. Patrí medzi filmy o kriminálnikoch, ktoré sa študujú a analyzujú vďaka svojej do detailu prepracovanej technickej stránke a použitiu digitálnych kamier. V príbehu sledujeme obyčajného taxikára, ktorému do auta nastúpi nájomný vrah v podaní Toma Cruisa. Veci sa rýchlo zamocú a začnú naberať na obrátkach.
Jamie Foxx tu hrá spomenutého taxikára, ktorý je najprv manipulovaný vrahom, avšak neskôr sa úlohy prehadzujú. Obaja herci predvádzajú famózne výkony a z filmu treba okrem toho vyznačiť aj zvukový dizajn. Streľba sa ozýva po meste tak ako v realite. Zabiť niekoho na ulici nie je len také jednoduché. Výstrely sa ozývajú po celom meste a každá smrť niečo znamená. Intímny, skromný, no zároveň aj emocionálne kolosálny film, ktorý musíš jednoducho vidieť.
Dogman
A sme späť pri talianskom režisérovi Matteovi Garroneovi. Ten v roku 2018 natočil netradičný film Dogman o mužovi, ktorý vlastní salón pre psy. Jeho najväčším problémom je, že žije na predmestí veľkomesta, kde sa nedeje nič iné, len zločin. Nikto nemá ako poriadne prežiť, ak sa nezapojí do zločinu a mafie, ktorá celej oblasti vládne.
Hlavný hrdina sa postupne dostáva do konfliktov s touto mafiou a musí ich riešiť sám. Celý čas je všetkými podceňovaný, až mu dôjde trpezlivosť a pustí do sebazničujúcej akcie.