Povolanie kníhkupca vyzerá pre nás, neznalých, jednoducho. Myslíme si, že kníhkupec strávi celé dni čítaním knižných noviniek a večer len zráta kasu a ide domov. Tiež veríme naivnej predstave, že zákazník do obchodu príde, nájde si oddelenie a tému, o ktorú sa zaujíma, prelistuje si pár kníh a o 5 minút za ňu pri pokladni zaplatí, nechá prepitné a odchádza.
No, každý kto v kníhkupectve už pracoval či aspoň brigádoval, vie, že to tak nie je a táto práca sa niekedy náročnosťou komunikácie so zákazníkmi rovná práci s výbušninami. Nikdy neviete, ktorý klient vám svojou otázkou či hláškou „odstrelí dekel“.
1. Zákazník: Poradíte mi, prosím? V 60. rokoch som čítal istú knižku, už si nepamätám názov a ani autora, ale bola oranžová a veľmi sa mi páčila. Viete, ktorú myslím?
2. Zákazník: Dobrý deň, prosím vás, máte nejaké knižky od Jany Eyrovej? Alebo niečo nového od Harryho Pottera? Môj vnuk to potrebuje do školy.
3. (zákazník vstúpi do kníhkupectva)
Kníhkupec: Dobrý deň, vitajte, môžem vám pomôcť?
Zákazník: Dobrý, áno. Nebol tu niekedy obchod s oblečením?
Kníhkupec: Áno, bol.
Zákazník: Aha, a čo je tu teraz?
Kníhkupec: (snaží si zachovať rozvahu) Kníhkupectvo.
Zákazník: Aha, takže si musím dať spraviť kartičku?
Kníhkupec: (na okraji psychického zrútenia, ale stále s úsmevom na tvári) Nie, to sa robí v knižnici, my sme kníhkupectvo, my knižky predávame.
Zákazník: Aha, tak dovidenia.
4. Zákazník: Dobrý deň, máte nejakú knihu od Margaret Atwoodovej?
Kníhkupec: Samozrejme.
Zákazník: A je nejaká z nich podpísaná aj samotnou autorkou?
Kníhkupec: Ľutujem, ale nie.
Zákazník: A mohli by ste napodobniť jej podpis a napísať do tej knižky venovanie pre moju ženu Annu, lebo ona Margaret Atwoodovú miluje a veľmi by som ju chcel potešiť jej knihou aj s jej podpisom a venovaním na narodeniny.
5. Zákazník: Dobrý deň, potreboval by som jednu Bibliu.
Kníhkupec: A ktorú verziu?
Zákazník: Tú, ktorú napísal Ježiš.
6. Zákazník: Dobrý deň, máte niečo nové od Anny Frankovej? Čítal som jej denník a veľmi sa mi páčil a rád by som si od nej ešte niečo prečítal.
7. Zákazník: Rád by som si zobral túto audio nahrávku, ale nepáči sa mi hlas toho pána, ktorý ju nahovoril. Dá sa vybrať aj hlas ku konkrétnej knihe? Lebo v tom prípade by som si prial Milana Lasicu.
8. Zákazník: Viete, slečna, nemáte tu veľmi veľký výber kníh.
Kníhkupkyňa: Máme tu cez 10-tisíc kníh.
Zákazník: Ale nemáte tu knihu, ktorú som napísal ja (a ušiel z kníhkupectva)
9. Zákazník: Prosím vás, hľadám prvý výtlačok Kto chytá v žite od Salingera. Máte ho?
Kníhkupec: Prepáčte, ale my nepredávame knihy z druhej ruky, len nové. Musíte skúsiť šťastie v nejakom antikvariáte.
Zákazník: Ale ja nechcem knihu z antikvariátu, ja ju chcem novú.
Kníhkupec: Pane, tá knižka vyšla už v roku 1951.
Zákazník: Ale ja ju nechcem takú starú, ale prvý výtlačok.
10. Zákazník: Jééj, tu bola kedysi zmrzlináreň.
Kníhkupec: Áno, bola, teraz tu predávame knihy.
Zákazník: A kedy zavreli?
Kníhkupec: Asi pred piatimi rokmi a odvtedy sme tu my.
Zákazník: A prečo zatvorili?
Kníhkupec: To neviem, asi im sem veľa ľudí nechodilo.
Zákazník: To bude asi pravda, ani ja som na ňu nikdy nebol. Myslíte, že sa ešte vrátia? Rád by som ochutnal ich zmrzlinu.
11. Kníhkupec: Dobré ráno, môžem vám pomôcť?
Zákazník: Hľadám niečo od Jozefa Zeleného. Máte niečo?
Kníhkupec: Jozef Zelený? To meno mi nič nehovorí. Viete mi povedať o čom približne píše?
Zákazník: Neviem, či niečo napísal. Viete, ja sa volám Jozef Zelený a hľadám autora s rovnakým menom, pretože by som si potom jeho knihu kúpil a chválil by som sa pred mojimi kamarátmi a rodinou, že som napísal knihu. Skvelý nápad, čo poviete?
12. Zákazník: Táto kniha má niekoľko poškodených strán. A stojí 20 eur?! To nemyslíte vážne! Musíte mi dať nejakú zľavu.
Kníhkupec: Viete, je to vzácna knižka z druhej ruky a nie vždy sa podarí nájsť výtlačok v dobrom stave. Ale uisťujem vás, že aj napriek takémuto stavu má tá knižka oveľa väčšiu hodnotu než 20 eur.
Zákazník: Nemyslím si, že ste vzali do úvahy túto roztrhnutú stranu a túto škvrnu cez 5 strán.
Kníhkupec: Ale áno.
Zákazník: No, to si nemyslím, lebo tú škvrnu spravil môj syn a potom natrhol celú jednu stranu.
Kníhkupec: To váš syn ju ešte viac poškodil?
Zákazník: Presne, takže je ešte v horšom stave ako predtým. Teraz mi ju už dáte za menej?
13. Zákazník: Dobrý deň, chcel by som vymeniť túto knižku. Tu je účtenka.
Kníhkupec: Ale túto knižku ste si nekúpili u nás, ale v inom kníhkupectve.
Zákazník: No a čo? Nechápem, v čom je problém. Veď predsa toto je kníhkupectvo.
Kníhkupec: No, predstavte si, že si kúpite tričko v háemku a chcete ho vrátiť v céačku.
Zákazník: No, to ja viem, to sa nedá, lebo to sú dva odlišné obchody s oblečením.
Kníhkupec: No, presne a túto knižku ste si kúpili v inom kníhkupectve, nemôžete ju vymeniť u nás.
Zákazník: Zavolajte mi vedúceho, chcem sa s ním porozprávať.
14. Zákazník: Máte asi problém prežiť s konkurenciou veľkých obchodných centier, čo?
Kníhkupec: To máte pravdu, časy sú zlé a ľudia čítajú málo.
Zákazník: Rád podporím malé kníhkupectvá. Zoberiem si túto knižku.
Kníhkupec: Nech sa páči. Bude to 15 eur.
Zákazník: Prosím? Tak to je veľa, to ju nechcem, ďakujem.
15. Zákazník: Dobrý deň, máte knihy o čiernej mágii?
Kníhkupec: Nie.
Zákazník: A neviete, kde by som ich zohnal?
Kníhkupec: (ironicky a so žmurknutím oka) Skúste v Šikmej uličke.
Zákazník: A to je kde?
Kníhkupec: V Londýne.
Zákazník: Aha, dobre, tak keď tam nabudúce pôjdem, budem mať oči na stopkách, aby som tú uličku našiel.
Zdroj: Jen Campbell – Weird things customers say in bookshops
Titulná fotografia: pixabay.com