Ako vyzerá sen každého žiaka? No predsa nemať žiadne domáce úlohy. Prídeš domov, hodíš tašku do kúta a môžeš ísť von s kamarátmi. Ani ráno sa nemusíš ponáhľať do školy, aby si si ich stihol odpísať od poctivej spolužiačky, ak ti to dovolí. Realita ja však často úplné opačná – žiaci a v mnohých prípadoch aj ich rodičia sedia pri úlohách niekoľko hodín a na iné aktivity nezostáva žiaden čas.
My sme sa nad touto problematikou zamysleli ešte hlbšie. Sú vôbec domáce úlohy povinné? Píše sa v nejakom zákone, že ich učitelia musia zadávať? Ministerstvu školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky sme preto poslali štyri otázky, ktoré nám mali túto záhadu objasniť. To, čo sme sa dozvedeli, nielen nás, ale aj teba určite prekvapí.
1. Má byť domáca úloha pre žiaka povinná práca navyše alebo dorobenie si práce, ktorú nestihol počas vyučovania?
Pojem domáca úloha nie je v legislatíve definovaný. Je to slovné spojenie používané v prirodzenom jazyku a používa sa na označenie práce, ktorú zadá učiteľ žiakom a študentom s tým, že ju majú vykonať mimo vyučovacieho času. Existuje niekoľko rôznych odborných názorov na to, či sú domáce úlohy potrebné a aké by mali byť.
2. Ak si žiaci stihnú vypracovať všetky úlohy počas vyučovania, prečo im učiteľ v niektorých prípadoch aj tak dá domáce úlohy? Nemalo by skôr ísť o dobrovoľné cvičenia, za ktoré nebudú potrestaní poznámkou, ak si ju nespravia?
Akú podobu budú mať domáce úlohy a ako sa budú využívať, patrí ku kultúre školy. Nebolo by vhodné, aby ministerstvo školstva dávalo v tomto smere nejaké usmernenia. Okrem toho, v zmysle zákona §3 ods. 1 písm. f) 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch má učiteľ právo na výber a uplatňovanie pedagogických metód, foriem a didaktických prostriedkov výchovy a vzdelávania.
Ak sa rozhodne využívať domáce úlohy, vo vzťahu k domácim úlohám je toto právo učiteľa limitované ustanovením §144 ods. 1 písm. j) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon), ktoré garantuje žiakovi právo na organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny.
3. Ak sa rodičom zdá, že ich dieťa nosí zo školy priveľa domácich úloh a učiteľ ani po osobnom rozhovore nechce poľaviť, na koho sa majú obrátiť?
Môže sa obrátiť na zástupcov rodičov v rade školy, na vedenie školy alebo môže podať sťažnosť Štátnej školskej inšpekcii.
4. Nechystá sa ministerstvo v blízkej dobe zamerať na túto problematiku a uskutočniť určité zmeny k lepšiemu a modernejšiemu vyučovaniu?
Ako sme uviedli, problematiku domácich úloh ministerstvo školstva neupravuje. V medziach vyššie uvedených práv žiaka a pedagogického zamestnanca je potrebné nájsť riešenie na úrovni školy, v prípade potreby s pomocou Štátnej školskej inšpekcie.
Bez úloh v Hlohovci a Liptovskom Mikuláši
Kým väčšina žiakov si domáce úlohy píše, ich rovesníci v Hlohovci sa môžu venovať iným aktivitám. Ide o akúsi skúšku zodpovednosti a riaditeľka školy verí, že sa im týmto podarilo odbúrať stres u detí i rodičov. Informuje o tom Markíza.
„Domáce úlohy nemajú nahrádzať vzdelávanie v škole. Preto tej škole v Hlohovci fandím. Ak dokážu nastaviť systém tak, že naozaj deti dostanú priestor priamo v škole aj na individuálnu prácu svoju samostatnú, čo je jedna z funkcií domácich úloh, tak potom nepotrebujú domáce úlohy doma,“ povedal ministra školstva Ján Horecký.
V súkromnej základnej škole v Liptovskom Mikuláši nemajú žiaci domáce úlohy už štvrtý rok. „Naši žiaci si učebnice nechávajú v škole, keď ich nechcú zobrať domov, napríklad ukázať rodičom, čo robili,“ tvrdí učiteľka Simona Žufajová. Učia sa predovšetkým zážitkovou formou, všetko stihnú v škole. Podľa ich slov to funguje, výsledky majú rovnaké alebo dokonca lepšie ako inde. „Aj keď tu máme domáce úlohy, tak sú iba dobrovoľné.“