E-shop, ktorý pozná celé Slovensko, čelí kolapsu. Má obrovské finančné problémy, dlží aj Googlu

Miliónové straty, desiatky prepustených a boj o prežitie.


Nie všetko, čo na prvý pohľad pôsobí ako úspešný biznis, má aj stabilné základy. Jeden z najznámejších slovenských módnych e-shopov, ktorý denne vybavuje tisíce objednávok, sa ocitol v situácii, akú by nečakal ani ten najväčší pesimista. Zo stránky, kde si bežne kupuješ mikiny či bundy, sa stal príklad toho, ako rýchlo sa môže internetový biznis otriasť v základoch.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Firma so sídlom v Trenčíne čelí problémom, ktoré neovplyvňujú len jej finančné výsledky, ale aj stovky ľudí, ktorí za značkou stoja. Hoci sa e-shop snaží udržať chod firmy v normále, v zákulisí prebiehajú vážne zmeny, reštrukturalizácie a prepúšťania. Až neskôr sa ukázalo, že dôvod týchto krokov je omnoho závažnejší, než sa spočiatku zdalo. Téme sa venoval portál Trenčínak.

Hľadanie rovnováhy v kríze

Trenčianska spoločnosť FC ecom, ktorá prevádzkuje e-shop Factcool, zažila turbulentné obdobie. Po strate približne deviatich miliónov eur musela vstúpiť do reštrukturalizačného procesu. Ten má pomôcť stabilizovať jej hospodárenie a znížiť záväzky voči veriteľom.

Jedným z hlavných krokov, ktoré firma podnikla, bol presun logistiky a skladových operácií k externému partnerovi iSklad. V praxi to znamenalo presun viac ako 70-tisíc položiek a 700-tisíc produktov, pričom celý proces prebehol bez prerušenia dodávok. Pre zákazníkov to teda navonok vyzerá, že všetko funguje ako doteraz – v skutočnosti však firma musela pristúpiť k bolestivým opatreniam, aby prežila.

Menej zamestnancov, menej trhov

Ďalšou nevyhnutnosťou bolo zníženie počtu zamestnancov zo 160 na menej než 100. Spoločnosť sa tiež rozhodla stiahnuť z trhov, ktoré jej neprinášali zisk, a sústrediť sa len na tie krajiny, kde má stabilnú klientelu. Cieľom bolo znížiť náklady, no zároveň zachovať chod biznisu.

Factcool
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Napriek týmto krokom sa Factcool stále potýka s vysokými záväzkami. Do reštrukturalizácie sa prihlásilo až 74 veriteľov, medzi nimi aj Google, ktorému firma dlhuje viac než 1,3 milióna eur. V zozname nechýbajú ani finančné úrady, estónska pošta či Sociálna poisťovňa.

Zaujímavosťou je, že aj v tejto situácii spoločnosť neprestala platiť odvody za svojich zamestnancov – čo naznačuje, že vedenie sa napriek ťažkostiam snaží zachovať férový prístup k ľuďom vo firme.

Tvrdý boj s konkurenciou

Jedným z faktorov, ktorý Factcoolu výrazne skomplikoval život, je agresívny nástup ázijských gigantov ako Temu, Shein či Trendyol. Tie doslova zaplavili trh lacným tovarom a masívnymi reklamnými kampaňami, ktoré slovenským e-shopom berú dych aj zákazníkov.

Po pandémii zároveň došlo k ochladeniu online predaja, čo znížilo tržby a zvýšilo tlak na marketingové výdavky. Na začiatku roka 2024 mal e-shop tovar v hodnote viac než 15 miliónov eur, no jeho predaj viazol. To výrazne ovplyvnilo cashflow a spustilo lavínu problémov.

Mohlo by ťa zaujímať:

Slováci, pozor. Tieto 4 nebezpečné e-shopy vám môžu nenápadne vybrakovať účet

Má Factcool ešte šancu?

Reštrukturalizačný plán zatiaľ nie je dokončený. Veritelia firme poskytli čas na jeho dopracovanie a o jeho schválení sa bude rozhodovať až v decembri 2025.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Za e-shopom stojí Slavomír Zaťko, pričom spoločnosť je súčasťou českého holdingu FCH CZ. Vďaka podpore investorov – medzi ktorými nechýba slovenský miliardár Ivan Chrenko – má Factcool stále šancu udržať sa na trhu.

Napriek všetkým problémom firma denne spracováva 5 až 7-tisíc objednávok, čo ukazuje, že o značku stále existuje záujem. Či sa jej však podarí vrátiť k pôvodnej sile, ukáže až najbližší rok – a s ním aj verdikt o tom, či sa slovenský e-commerce hráč dokáže postaviť na nohy, alebo skončí len ako ďalšia obeť neúprosnej konkurencie.


Tagy:
REKLAMA
Henrieta Balázsová
Som spravodajská redaktorka EMEFKA a venujem sa aktuálnemu dianiu, spoločenským témam aj virálnym príbehom. Milujem dobrú kávu, knihy a svoje dve mačky.Okrem spravodajstva sa venujem aj umeleckým textom a fascinujú ma emócie, medziľudské vzťahy a veci, ktoré sa nedajú vygoogliť. Písanie pre mňa znamená spôsob, ako dávať svetu zmysel a sprostredkovať čitateľom obsah, ktorý ich zaujme a inšpiruje.
Najčítanejšie
Podobné