Európa zavádza nový vodičák. Väčšina Slovákov ho už má, no ani o tom netuší

Nový vodičák BL má skryté limity, ktoré ťa môžu prekvapiť.


V Európe sa chystá zásadná novinka, ktorá má posunúť spôsob, akým vnímame osobnú dopravu. Únia sa totiž rozhodla zjednotiť pravidlá pre určitý typ vozidiel, ktoré sú čoraz populárnejšie najmä v mestách. Nejde o klasické autá, no ani o motorky. Sú malé, praktické a dokážu ušetriť viac, než by si čakal.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Zámerom celej reformy je podporiť ekologickú a dostupnú mobilitu pre obyvateľov miest, kde sa tradičné autá často menia na bremeno. Zároveň však ide o krok, ktorý už teraz ovplyvňuje milióny vodičov – dokonca aj tých, ktorí o tom možno ani nevedia.

Čo teda Európska únia chystá a prečo by ťa to malo zaujímať? Téme sa venoval portál Autoviny.

Nová kategória pre malé mestské elektromobily

Európska komisia prichádza s úplne novým typom vodičského oprávnenia s označením BL. Ide o skratku, ktorá v sebe spája kategóriu B – teda bežné osobné autá – a prívlastok „light“, teda ľahká verzia. Táto skupina vznikla špeciálne pre malé elektrické vozidlá a mikroautá, ktoré sa svojou hmotnosťou a výkonom pohybujú niekde medzi motorkou a klasickým autom.

S vodičákom BL budeš môcť riadiť vozidlá s maximálnou hmotnosťou do 600 kilogramov (bez batérie), výkonom do 15 kW a rýchlosťou približne 90 km/h. Povolený je iba elektrický alebo iný bezemisný pohon, takže spaľovacie motory tu nemajú miesto.

Zároveň však platí, že ťahanie prívesu nie je dovolené – ide čisto o mestské vozidlá, ktorých cieľom je krátka, úsporná a ekologická jazda. Medzi známe modely, ktoré do tejto kategórie patria, patrí napríklad Renault Twizy, Microlino či XEV YoYo.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU
Shutterstock

Milióny ľudí už vodičák BL v podstate vlastnia

Zaujímavosťou je, že ak máš vodičák skupiny B, automaticky spadáš aj pod kategóriu BL. Inými slovami – drvivá väčšina Slovákov už túto skupinu technicky vlastní, hoci o tom netuší.

To však neznamená, že novinka sa týka každého štátu rovnako. Európska únia necháva rozhodnutie na jednotlivé krajiny. Niektoré, ako napríklad Nemecko, už zvažujú zavedenie vodičáka BL aj pre mladších vodičov – dokonca už od 17 rokov. Naopak, Slovensko zatiaľ neprejavilo veľký záujem túto kategóriu formálne zahrnúť do svojej legislatívy.

Malé autá, veľká inšpirácia z Japonska

Celý koncept vodičského oprávnenia BL nevznikol z ničoho. Európa sa inšpirovala Japonskom, kde sú už dlhé roky extrémne populárne tzv. „kei cars“ – malé mestské autá s obmedzeným výkonom a rozmermi. Ich výhodou je nízka spotreba, ľahká ovládateľnosť a jednoduché parkovanie v preplnených uliciach.

Mohlo by ťa zaujímať:

Zimné zahrievanie motora na voľnobehu: Pomáha autu, alebo mu škodí? Pravda ťa prekvapí

Cieľom EÚ je preniesť tento model do európskych miest a podporiť výrobu cenovo dostupných, ekologických áut, ktoré budú ideálne pre krátke každodenné presuny.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Budúcnosť vodičákov: digitálne preukazy a nové pravidlá

Nová skupina BL je len časťou rozsiahlej reformy, ktorú Brusel pripravuje. Okrem nej pribudne aj digitálny vodičák, ktorý nahradí plastové kartičky, a vzájomné uznávanie zákazov šoférovania v celej únii.

Celý balík zmien má pripraviť európsku dopravu na budúcnosť, v ktorej budú autá čistejšie, menšie a dostupnejšie. Vodičák BL je tak symbolickým krokom smerom k tomu, aby sa elektromobilita stala realitou pre každého, nie len pre vyvolených.


Tagy:
REKLAMA
Henrieta Balázsová
Som spravodajská redaktorka EMEFKA a venujem sa aktuálnemu dianiu, spoločenským témam aj virálnym príbehom. Milujem dobrú kávu, knihy a svoje dve mačky.Okrem spravodajstva sa venujem aj umeleckým textom a fascinujú ma emócie, medziľudské vzťahy a veci, ktoré sa nedajú vygoogliť. Písanie pre mňa znamená spôsob, ako dávať svetu zmysel a sprostredkovať čitateľom obsah, ktorý ich zaujme a inšpiruje.
Najčítanejšie
Podobné