Európska únia mení pravidlá udeľovania vodičských preukazov. Poslanci Európskeho parlamentu v Štrasburgu odhlasovali rozsiahlu novelu smernice, ktorá má posilniť bezpečnosť na cestách a znížiť počet dopravných nehôd. V únii si totiž každoročne tragicky vyžiadajú takmer 20-tisíc životov. Ako informuje TASR, nové predpisy a zmeny pre vodičov sa dotknú výučby, testov, dĺžky platnosti vodičských preukazov, ale aj ich digitálnej podoby.
Jednou z najviditeľnejších zmien sú nové otázky a dôrazy v testoch pre budúcich vodičov. Výcvik i skúšky budú po novom obsahovať témy ako riziká mŕtveho uhla, zvládanie moderných asistenčných systémov, bezpečné otváranie dverí či telefonovanie počas jazdy. Hlavným zámerom sa stáva naučiť vodičov lepšie predvídať nebezpečné situácie a uvedomovať si zraniteľnosť chodcov, cyklistov a detí v cestnej premávke.
Európski zákonodarcovia zdôraznili, že cieľom týchto zmien nie je len zvýšiť počet testovaných znalostí, ale hlavne zlepšiť reálne správanie vodičov. Preto bude v príprave na skúšky kladený väčší dôraz na vnímanie rizika, rozhodovanie v stresových situáciách a schopnosť správne reagovať na nečakané okolnosti na ceste.
Vodiči pod drobnohľadom
Zjednocuje sa tiež platnosť vodičských preukazov naprieč celou Úniou. Vodičské preukazy pre bežných vodičov áut a motoriek budú platiť 15 rokov, pričom krajiny, ktoré ich využívajú aj ako občianske preukazy, môžu túto lehotu skrátiť na 10 rokov. Profesionálni vodiči kamiónov a autobusov budú musieť svoje oprávnenie obnovovať každých päť rokov.
Krajiny EÚ dostali zároveň možnosť upraviť pravidlá pre starších vodičov. Štáty môžu skrátiť platnosť vodičských preukazov pre osoby nad 65 rokov a podmieniť ich častejšími lekárskymi prehliadkami či kondičnými jazdami. Pred vydaním nového alebo predĺžením existujúceho vodičáka sa navyše stane nutným absolvovať lekársku prehliadku so zameraním na zrak a srdcovocievny systém – hoci jednotlivé krajiny môžu zvoliť aj vlastné hodnotiace metódy.
Zavádza sa aj úplne nový pojem – dvojročná skúšobná lehota pre neskúsených vodičov. Počas nej budú platné prísnejšie sankcie, napríklad za jazdu pod vplyvom alkoholu alebo nepoužitie bezpečnostného pásu. Cieľom je vytvoriť obdobie, počas ktorého sa mladí vodiči naučia zodpovednosti bez ohrozenia seba či iných.
Vodičský preukaz získaš skôr
Ďalšia novinka: možnosť získať vodičský preukaz na osobné auto už v 17 rokoch. Mladí vodiči však budú môcť do dovŕšenia 18 rokov jazdiť len v prítomnosti skúseného spolujazdca. Ten bude niesť zodpovednosť za bezpečný priebeh jazdy. Tento krok má pomôcť mladým nadobudnúť prax a sebavedomie ešte pred úplnou samostatnosťou na cestách.
Profesionálni vodiči, digitálny vodičský preukaz a iné zmeny
Zmeny sa dotýkajú aj profesionálnych vodičov, ktorých nedostatok dlhodobo trápi dopravné spoločnosti. Nové pravidlá umožnia získať vodičák na kamión už v 18 rokoch a na autobus v 21 rokoch – ak uchádzač preukáže odbornú spôsobilosť alebo má príslušný certifikát. Bez týchto kvalifikácií zostanú v platnosti pôvodné hranice 21 a 24 rokov.
Veľkú pozornosť si získala aj snaha presadiť digitálny vodičský preukaz, ktorý by bol uložený v mobile a postupne nahradil klasický plastový formát. Digitálny vodičák by mal byť platný v celej EÚ a uľahčiť kontrolu aj správu dokladov.
Europoslanci však presadili, že vodiči si budú môcť aj naďalej požiadať o tradičný fyzický preukaz. Členské štáty teraz čaká trojročné obdobie na zapracovanie nových pravidiel do svojich zákonov a ďalší rok na ich praktické zavedenie. Viaceré opatrenia už pritom v niektorých krajinách, vrátane Slovenska, začali fungovať.
