Mladí ľudia žijú dvojité životy, to už hádam všetci vieme. Mládež existuje v dvoch rovinách – v kybernetickej a reálnej. Určite poznáš ľudí, ktorí sa na internete správajú úplne inak ako v realite. Tento rozkol sa najviac odzrkadľuje na sociálnych sieťach. Tie používa mladá generácia najviac zo všetkých. Ktorá sociálna sieť je však ich domovom? Web Dnes24 informoval o prieskume, ktorý na túto otázku odhalil odpoveď. Prieskum vykonala mimovládna organizácia digiQ. Prieskumu sa zúčastnilo 300 dievčat a 286 chlapcov.
YouTube na druhom mieste
Video platforma YouTube sa dostala na druhé miesto s až 96,9 % používanosti. Najviac túto platformu podľa prieskumu používajú chlapci v stredoškolskom veku. „Z našich dát vyplýva, že YouTube využívajú mladí ľudia inak ako Instagram. Zatiaľ čo Instagram využívali na dennej báze takmer všetci, pri YouTube je to len necelých 40 percent. Nie je to teda platforma, ktorú automaticky otvoria, keď vezmú do ruky telefón,“ uviedla riaditeľka organizácie digiQ Andrea Cox.
Facebook v nešťastných hodnotách
Ako je teda na tom Facebook? Legendárna sociálna sieť už začína starnúť – umiestnila sa až na siedmej priečke. Používa ju približne 66,7 % opýtaných, no väčšina hovorí, že Facebook navštevuje len raz za mesiac.
Jeho brat Messenger obsadil tretie miesto – používa ho až 83,3 % opýtaných mladých ľudí. Aplikácia Messenger sa v roku 2011 oddelila od Facebooku a stala sa samostatnou.
„Tínedžeri považujú Facebook za sociálnu sieť pre dôchodcov. Na tejto platforme ich vyrušuje najmä politika a množstvo nenávistných komentárov. V rozhovoroch tiež spomínajú, že rozhranie tejto platformy je pre nich komplikované a nevedia sa tam dobre orientovať. Zatiaľ čo u stredoškolákov si Facebook ako-tak drží svoju pozíciu, základoškoláci po ňom siahajú len minimálne,“ vysvetlila Cox.
Umiestnenie TikToku dosť prekvapilo
Účastníci prieskumu mohli uviesť aj platformy mimo vopred určeného zoznamu. Štvrté miesto obsadil Snapchat (77 %), piaty skončil TikTok (73,4 %) a deviaty Discord (50,2 %). Podľa riaditeľky organizácie digiQ Andrey Cox by dospelí mali týmto sieťam venovať viac pozornosti.
„Naša generácia ich nepoužíva, a preto rodičia často nepoznajú ich výhody, ale najmä riziká,“ upozorňuje Cox. Z prieskumu tiež vyplynulo, že 13 % mladých má účet na platforme Telegram, ktorú odborníci považujú za rizikovú. „Telegram využívajú najmä chlapci, čo je nebezpečné, pretože sa na ňom často objavuje obsah propagujúci toxickú maskulinitu a mizogýniu,“ dodala Cox.
Mladí ľudia podľa zistení trávia na sociálnych sieťach denne tri až päť hodín. Odborníci preto vyzývajú rodičov, aby sa o online svet svojich detí zaujímali a pomohli im naučiť sa rozpoznávať rizikový obsah.

Kto je teda prvý?
Ako si sa už pravdepodobne dovtípil – keďže nejde ani o Facebook či TikTok – musí to byť Instagram. Túto sociálnu sieť, založenú hlavne na vizuálnom obsahu, využíva až zarážajúcich 98,8 % respondentov vo veku 10 až 18 rokov.
Z výsledkov vyplýva, že dievčatá i chlapci využívajú túto sociálnu sieť v rovnakej miere. Žiadne výrazné rozdiely neboli zaznamenané ani v prípade žiakov stredných a základných škôl. Dá sa teda s istotou povedať, že Instagram je kráľovstvom mladých, zatiaľ čo iné sociálne siete majú trošku inú demografiu.