Jedno meme spôsobilo v Japonsku poriadnu kontroverziu, ako píše aj portál Variety. Najprv trochu kontextu: Snímky Barbie a Oppenheimer sa ešte pred premiérou stali súčasťou internetového fenoménu Barbenheimer. V rámci neho fanúšikovia tvorili vtipné memečká, v ktorých oba filmy kombinovali a tiež vyzývali ľudí, aby v rámci jedného dňa zašli na Barbie aj Oppenheimera.
Svojím spôsobom tak išlo o dokonalý virálny marketing, ktorý tvorcov nič nestál a filmom jednoznačne pomohol. Barbie aj Oppenheimer bodovali u kritikov aj divákov a stali sa kasovými hitmi.
Je ale pravdou, že v niektorých častiach sveta majú predsa len menšie problémy. Reč je v tomto prípade o Japonsku. Pokiaľ si však myslíš, že ťažkosti tam má hlavne dráma Oppenheimer o výrobe atómovej bomby a jej zhodení na Hirošimu a Nagasaki, tak sa mýliš. Je síce pravdou, že Nolanov epos ešte v Japonsku nemá stanovenú premiéru, ale tá je podľa všetkého len otázkou času.
Výzvy na bojkot
Problémom vlastne nebola ani snímka Barbie. Tŕňom v oku japonských divákov sa v skutočnosti stalo jedno memečko, ktoré spadá pod fenomén Barbenheimer. Na ňom vidíme Oppenheimera, ako v náručí nesie Barbie, pričom za nimi stúpa atómový hríb.
Japonskí diváci však na tomto obrázku nevideli nič vtipné a na sociálnych sieťach uviedli, že nukleárne útoky, pri ktorých zahynulo viac ako 200-tisíc ľudí, naozaj nie sú na smiech.
Rozhneval ich aj fakt, že tento obrázok lajkol oficiálny profil štúdia Warner Bros. s textom „Toto leto si budeme pamätať“. Tým to ale neskončilo. Na sociálnych sieťach sa začal šíriť hashtag #NoBarbenheimer a výzvy na bojkot oboch filmov.
Japonská pobočka Warner Bros. sa za svojich amerických kolegov ospravedlnila a vyzvala ich, aby vykonali nápravu. Napokon ospravedlnenie prišlo aj od celého štúdia. „Warner Bros. ľutuje svoju nedávnu necitlivú aktivitu na sociálnych sieťach. Štúdio sa úprimne ospravedlňuje,“ uviedli jeho zástupcovia vo vyhlásení. „Považujeme za mimoriadne poľutovaniahodné, že oficiálny účet americkej centrály pre film Barbie reagoval na príspevky fanúšikov Barbenheimer na sociálnych sieťach.“
Uvidíme teda, či sa japonskí diváci s podobným ospravedlnením uspokoja, alebo naplnia svoje hrozby a Barbie a Oppenheimera v kinách odignorujú.