Všetky americké filmy sa odohrávajú v akejsi inej paralele, na míle vzdialenej od skutočného sveta. Na prvý pohľad to nie je celkom zjavné, ale keď sa človek zamyslí, čo sa na obrazovke naozaj deje, pomaly mu začne dochádzať, že sú to vo svojej hlbokej, hlbočiznej podstate… vlastne totálne kraviny. Napríklad akčné filmy…
1. Oheň po výbuchu
Bum. Trésk. Tam oheň. Hentam letí auto. V pozadí bučí krava a nenápadne sa blíži tornádo. Výbuchy vo filmoch sú trochu pritiahnuté za vlasy, najmä teda tá časť s ohňom. V skutočnosti po výbuchu ostane spúšť, vzduchom sa nesie kúdol dymu a prachu… ale žeby tam niekde šľahali plamene? To asi nie.
2. Adrenalín sa pichá do žíl
Rýchlo, týpek umiera, musí si pichnúť adrenalín rovno do srdca, nech môže ženskú časť obecenstva počastovať výhľadom na vypracovanú hruď a ešte aj vyzerať silácky a drsne. A ono by to možno aj vyzeralo silácky a drsne, keby sa adrenalín nemal pichať do žily a keby celé toto teatro nebol len šikovný ťah, ako vydojiť z nezadaných dvadsiatok dva litre slín. Prípadne iných telesných tekutín.
3. Pohyblivý piesok
Pohyblivý piesok nie je čierna diera, ktorá ťa vcucne ako vysávač ponožku a stiahne ťa z povrchu zemského, akoby si nikdy nebol existoval. Je hustý. A zviera ani človek sa v ňom utopiť nemôže. Dostane ťa maximálne po kolená, a pokiaľ nemáš telesnú konštrukciu ako panáčik z gaštana, mal by si sa z jeho zovretia pomerne rýchlo vyslobodiť.
4. Chloroform
Chceš niekoho uniesť? Capni mu na ksicht vreckovku s chloroformom a čakaj. Ak si hviezdou akčného trileru, do sekundy o sebe nebude vedieť, ale ak si nepochopený psychopat, ktorého ešte nestihli deportovať do príslušnej inštitúcie, koleduješ si o poriadny trapas. A jednu fajnú rovno do nosa. Chloroform totiž účinkuje… ale až do niekoľkých minút.
5. Tlmič to neutlmí
Tlmič. Magická hračka, ktorá premení streľbu zo zbrane na čvirikanie vtákov, ktoré sa stratí v okolitom šume. Blbosť. Tlmič zvuk výstrelu naozaj stlmí, ale aj potom narobí riadny hurhaj. Vieš, ako to znie, keď tvoja neempatická frajerka z celej sily treskne dverami na aute? No vidíš… tak to je ten hurhaj, o ktorom je tu reč.
6. Záber na kamere
Priemyselné kamery nemajú práve najlepšie rozlíšenie, tie filmové však nahrávajú v 4K kvalite. Či je to kamera v mestskom parku, potravinách alebo pivnici, či je vonku tma, alebo svetlo… na podmienkach nezáleží, výsledné video je vždy ostré ako Kotlebove slová na účet imigrantov. A páchateľa nájdu, aj keď mal kapucňu, slnečné okuliare a celý čas čupel v kríkoch.
7. Únik cez ventiláciu
Ventilačná šachta – najlepšia vec pre nepozorovaný únik. Teda minimálne pre filmové postavy a možno ešte pre škriatkov či vianočných elfov. Primárna funkcia ventilačných šácht nie je ukryť telo stokilového chlapa, a ani po rapídnej redukcii tuku a zbavenia sa všetkých nepodstatných končatín by sa do nej nezmestil. Ale nápad je to pekný.
8. Láva je hustá
Láva je hustá, veľmi hustá a utopiť sa v nej je prakticky nemožné. To stále neznamená, že by bola ideálna na rekreačné plávanie, a určite túto skutočnosť nie je nutné testovať na vlastnej koži, ale pointu si pochopil.
9. Postrelenie „nebolí“
Fešáčisko na obrazovke beží, čo mu sily stačia, keď mu tu-zrazu guľka prestrelí ruku… a on sa zvalí na zem sťa profesionálny futbalista a začne nariekať. Postrelenie bolí, to nie, že nie, ale pre chlapa, čo práve nakopal zadok dvadsiatim trénovaným zabijakom, by to nemala byť „žiadna dráma“ a ešte pár metrov by odbehnúť mohol.
10. Rozbité okno v lietadle
Čo sa stane, keď na filmovom lietadle praskne okno? Pokúsia sa ho pasažieri zalepiť lepiacou páskou? Alebo z neho po jednom vyletia ako hrušky a pokapú? Bé je správne, a pritom také vzdialené od reality. Ak by naozaj okno prasklo, tlak medzi kabínou a okolím by sa rýchlo stabilizoval a jediným problémom by bol hluk a chlad.
11. „Lietajúce“ auto
Filmoví scenáristi majú veľmi svojský pohľad na šoférovanie. Človek bez vodičáku prvýkrát v živote sadne za volant, prekľučkuje mestom, akoby sa nechumelilo, a keď cesta zrazu skončí (čo sa deje až podozrivo často), tak ju jednoducho s autom preletí. Trochu zajačí, trochu si cvrkne, no na druhej strane pristane ladne ako holubička. V realite by sa auto roztrieskalo na márne kúsky.
12. Padajúci asteroid
Základ každého katastrofického filmu je, že Zem sčista-jasna ohrozí akási hrôza a kompetentní o tom doposiaľ nemali ani páru. Napríklad meteorit. A to naozaj, ale že vážne nehrozí. Astronómovia totiž, veľmi prekvapivo, takéto veci monitorujú a vedia o každom meteorite, ktorý by sa najbližších sto rokov mohol priblížiť k našej planéte.