V mnohých mestách môžeme pri priechodoch pre chodcov nájsť tlačidlá, ktoré majú urýchliť prechod na druhú stranu. Otázka, či tieto tlačidlá skutočne plnia svoj účel, závisí od viacerých faktorov – najmä od dopravnej kultúry krajiny a vyťaženosti daného priechodu. Téme sa venoval portál 24.hu.
Ako fungujú dopravné semafory
Dopravné semafory pracujú podľa prísnych pravidiel vytvorených na zníženie rizika kolízií. Minimálny čas medzi dvoma zelenými signálmi je vopred stanovený, aby sa zabezpečilo, že žiadne vozidlo neostane uväznené v križovatke.
Tieto bezpečnostné pravidlá však môžu znižovať efektivitu dopravy. Často musíme čakať na červenej aj vtedy, keď je na cestách minimálna premávka. Takéto zbytočné státie nielen predlžuje cestovný čas, ale prispieva aj k vyššiemu znečisteniu ovzdušia.
Práve preto sa v mnohých mestách snažia prispôsobiť fungovanie semaforov aktuálnym potrebám. Na priechodoch pre chodcov inštalujú tlačidlá, ktoré by mali po aktivácii skrátiť čakaciu dobu.

Rozdiely medzi krajinami
V Spojenom kráľovstve a Írsku majú chodci na mnohých križovatkách výrazné zvýhodnenie. Čím viac chodci stláčajú tlačidlo na priechode, tým skôr sa semafor prepne na zelenú. Znamená to však tiež, že autá môžu voľne prechádzať, kým niekto nesignalizuje úmysel prejsť cez cestu.
V zložitejších križovatkách, napríklad s viacerými jazdnými pruhmi, sa semafory pre chodcov prepínajú automaticky v súlade s premávkou vozidiel.
Vo väčšine európskych krajín je situácia odlišná. Počas dopravnej špičky tlačidlá často nefungujú vôbec, keďže semafory v tomto čase pracujú podľa pevne stanoveného cyklu. Priechody sa vtedy prepínajú automaticky podľa časového plánu a stláčanie tlačidla nemá žiadny efekt.
V krajinách ako Slovensko, Česko, Maďarsko či Poľsko navyše stačí tlačidlo stlačiť len raz. Systém požiadavku zaregistruje a v najbližšej možnej fáze umožní prechod. Mnohé semafory po stlačení zobrazia nápis „Čakajte“ alebo rozsvietia kontrolku – ďalšie stláčania už systém úplne ignoruje a čas čakania tým nijako neskrátiš.