Obľúbené navigačné aplikácie Waze a Google Maps by mohli čeliť prísnym reguláciám zo strany európskych úradov. Po Francúzsku zvažuje zákaz niektorých ich funkcií aj Španielsko, konkrétne jeho Generálne riaditeľstvo cestnej premávky (DGT). Téme sa venoval portál Autoviny.
Dôvodom je zobrazovanie polohy policajných hliadok a radarov, ktoré môže slúžiť nielen bežným vodičom, ale aj osobám s trestnými úmyslami.
Včasné varovanie ako nástroj pre zločincov?
Aplikácie fungujú na princípe crowdsourcingu – používatelia si navzájom v reálnom čase odovzdávajú informácie o dopravných udalostiach, nehodách, radaroch či policajných kontrolách. To, čo vodičov často ochráni pred pokutou, môže mať však aj odvrátenú stranu.
Podľa bezpečnostných zložiek sa tieto upozornenia dajú zneužiť, najmä osobami pod vplyvom alkoholu alebo hľadanými zločincami, ktorí sa vďaka aplikáciám vopred vyhnú kontrolným bodom.
Francúzsko už prijalo opatrenia – aplikácie tam môžu zobrazovať len neurčité „nebezpečné zóny“, ktoré nešpecifikujú, čo presne sa v danom úseku nachádza. Vodič je síce upozornený na riziko, no netuší, či ide o radar, výtlk alebo dopravnú nehodu. Španielsko chce zaviesť podobné pravidlá, ktoré by znemožnili lokalizáciu presných miest mobilných kontrol.

Rozdelená verejnosť a otázky slobody
Predstavitelia DGT argumentujú tým, že „nikto nevie, komu vlastne pomáha, keď označí políciu na mape“. Podľa nich môže ísť aj o nechcenú pomoc osobám, ktoré zákony porušujú. Kým niektorí ľudia obmedzenia vítajú ako spôsob, ako zvýšiť bezpečnosť na cestách, iní varujú pred nárastom nekontrolovaných radarových pascí a zneužívaním moci zo strany štátu.
Diskusia o rovnováhe medzi slobodou informácií a bezpečnosťou tak opäť naberá na obrátkach. Zatiaľ čo niektorí vodiči sa obávajú, že prídu o dôležité varovania, úradníci apelujú na zodpovednosť a ochranu verejnosti. Konečné rozhodnutie Španielska zatiaľ nepadlo, no vývoj nasvedčuje tomu, že používanie navigačných aplikácií sa v niektorých krajinách môže výrazne zmeniť.