Hodiny strávené v zápche už nemusia byť zbytočné. Teraz za ne môžeš dostať zaplatené

Ak sa cestovanie zmení na čakanie, prídu nové možnosti.


Stáť dlho v kolóne vie poriadne pokaziť cestu. Niekedy ide o pár minút, inokedy o celé hodiny, počas ktorých sa auto takmer nepohne. A práve pri takých situáciách sa čoraz častejšie objavuje otázka: má vodič nárok na nejakú kompenzáciu, keď za jazdu zaplatí, ale namiesto nej len čaká? Téme sa venoval portál Topspeed.

ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Refundácie pri zdržaniach: Čo sa mení

Taliansko nefunguje na diaľničných známkach, ale na kilometrovom mýte. Práve preto je pre vodičov dôležité, aby doprava plynula – ak totiž na platenom úseku trávia viac času, rastie aj ich nespokojnosť s poplatkom. Nový systém má vyriešiť situácie, keď motoristi kvôli rekonštrukciám stoja na diaľnici dlhšie, než je bežné.

Prvá časť zmien začne platiť 1. januára 2026. Vtedy sa refundácie spustia na úsekoch, ktoré spravuje jeden koncesionár. O rok neskôr, od 1. decembra 2026, sa úpravy rozšíria na všetky diaľnice – aj tam, kde sa správa delí medzi viacero spoločností.

Ako bude fungovať vracanie peňazí

Systém bude analyzovať reálne dáta o doprave. Ak sa preukáže, že vodič stratil na diaľnici čas kvôli prácam na ceste (nie kvôli nehode či počasiu), vznikne mu nárok na refundáciu. Výška kompenzácie sa odvíja od toho, koľko minút navyše strávil v kolóne:

  • 60 až 119 minút → 50 % vrátenej sumy
  • 120 až 179 minút → 75 %
  • 180 minút a viac → 100 %

Minimom je refundácia aspoň 1 euro. Menšie čiastky sa nepreplácajú. Všetko sa bude riešiť digitálne cez novú aplikáciu, ktorá prepojí jazdné dáta aj mýtny systém.

Shutterstock
ČLÁNOK POKRAČUJE POD REKLAMOU

Ak však kolóna vznikne v dôsledku dopravnej nehody, zásahu záchranných zložiek alebo extrémnych podmienok, kompenzácia sa neposkytne – v týchto prípadoch totiž správca diaľnice nenesie priamu zodpovednosť.

Ďalšie zmeny, ktoré Taliansko zvažuje

Refundácie nie sú jedinou novinkou. V krajine sa diskutuje aj o novom modeli výpočtu cien, ktorý by bral do úvahy investície koncesionárov do opráv a modernizácie. Ak spoločnosť investuje viac do kvality ciest, jej úseky môžu mať vyššie poplatky.

V hre je aj dynamické určovanie cien podľa dopytu alebo systém zohľadňujúci emisie vozidla. Očakáva sa, že tieto zmeny by mohli vstúpiť do praxe najskôr v rokoch 2027 – 2028.

Slovákov sa to týka tiež

Taliansko je jednou z najobľúbenejších dovolenkových destinácií Slovákov. Nový model tak môže výrazne pomôcť tým, ktorí cestujú autom – ak uviaznu v dlhých kolónach, bude sa im dať časť mýta vrátiť. Výsledkom má byť férovejší systém a väčší tlak na správcov diaľnic, aby opravné práce koordinovali čo najefektívnejšie.

Mohlo by ťa zaujímať:

Taliansko definitívne stratilo trpezlivosť. Zmena, ktorá vstúpi do platnosti od januára, turistov nepoteší


Tagy:
REKLAMA
Henrieta Balázsová
Som spravodajská redaktorka EMEFKA a venujem sa aktuálnemu dianiu, spoločenským témam aj virálnym príbehom. Milujem dobrú kávu, knihy a svoje dve mačky.Okrem spravodajstva sa venujem aj umeleckým textom a fascinujú ma emócie, medziľudské vzťahy a veci, ktoré sa nedajú vygoogliť. Písanie pre mňa znamená spôsob, ako dávať svetu zmysel a sprostredkovať čitateľom obsah, ktorý ich zaujme a inšpiruje.
Najčítanejšie
Podobné