Nepochybne si aj ty postrehol, že drvivá väčšina moderných áut má vo svojom názve zázračné slovíčko „hybrid“. Len si otvor oficiálnu webovú stránku hociktorého výrobcu automobilov a nepochybne toto slovko uvidíš ako jedno z prvých. Dôvodom, prečo sa s hybridmi v posledných rokoch akoby roztrhlo vrece, sú prísne emisné limity. Funguje to jednoducho – automobilky dostanú od Európskej únie limit, koľko emisií môžu ich vozidlá priemerne produkovať.
Pokiaľ sa automobilkám podarí limity splniť, nič sa nedeje. No ak nie, dostanú vysokú pokutu. Ak by ponúkali len veľké spaľovacie motory, emisné normy by nikdy nedokázali splniť. Avšak, vďaka hybridnému pohonu, ktorý kombinuje elektromotor a spaľovací motor, je možné emisie výrazne znížiť. No nie je hybrid ako hybrid. V dnešnej dobe sa môžeš stretnúť rovno s 3 typmi, medzi ktorými existujú pomerne veľké rozdiely.
Mild-hybrid ako najjednoduchšia forma hybridu
Mild-hybrid je najnovším typom hybridu. Pozostáva z malej baterky a takzvaného štartér-generátora (malého elektromotora), ktorý je pripojený k spaľovaciemu motoru. Teda, auto má dokopy 2 baterky. Spaľovací motor pri svojej činnosti prostredníctvom štartér-generátora priebežne dobíja malú baterku hybridného systému, aby sa nevybila.
Azda najciteľnejším benefitom štartér-generátora je to, že dokáže veľmi rýchlo a plynulo štartovať či vypínať spaľovací motor. To oceníš pri aktivovanom systéme Start-Stop.
Štartér-generátor však dokáže aj mierne pomáhať autu pri rozjazdoch. Avšak, keďže má malý výkon a baterka nemá v sebe veľa uloženej energie, jeho pomoc je sotva citeľná. Mild-hybridný pohon nezaberá veľa miesta a takmer ani nevieš, že ho máš v aute. No aj jeho reálny prínos z hľadiska spotreby či emisií je len minimálny.
Mild-hybrid automobilky obvykle využívajú najmä preto, lebo chcú dať do názvu svojho modelu trendy slovíčko „hybrid“, no nemajú možnosť vybaviť ho pokročilejším hybridným systémom.
Obľúbený hybrid s mnohými výhodami
Klasický hybrid má väčšiu batériu ako mild-hybrid a taktiež aj väčší elektromotor. Baterka má obvykle dostatočne veľkú kapacitu na to, aby dokázala zabezpečiť autu dojazd 1 – 2 kilometre na čisto elektrický pohon. Elektromotor je výkonný, takže môže poháňať auto aj bez pomoci spaľovacieho motora. Celý hybridný systém teda zaberá viac miesta a pridáva autu hmotnosť.
Batériu však nemôžeš nabíjať zo zásuvky, dobíja ju iba spaľovací motor počas jazdy. Riadiaca jednotka automaticky vyhodnocuje, kedy auto pôjde čisto na elektriku, kedy sa pripojí aj spaľovací motor a kedy bude spaľovák s elektromotorom fungovať naraz. Vďaka inteligentnému nastaveniu dokážu mať hybridné autá príjemne nízku spotrebu, najmä v meste. Taktiež produkujú citeľne menej emisií ako rovnaké vozidlá bez hybridného pohonu.
A čo plug-in hybrid?
Plug-in hybrid je akýmsi kráľom hybridných systémov. Najväčším rozdielom voči klasickému hybridu je to, že má skutočne veľkú batériu. Vďaka nej môže mať dojazd aj viac ako 50 kilometrov na čisto elektrický pohon. Dokonca, na trhu už nájdeš aj plug-in hybridné vozidlá, ktoré na elektrinu prejdú takmer 100 km.
Výhodou plug-in hybridu je to, že batériu môžeš nabíjať z domácej zásuvky, podobne ako v prípade elektromobilu. Niektoré modely umožňujú aj dobíjanie na rýchlonabíjačke.
Veľkým plusom je to, že pokiaľ chceš, plug-in hybridné auto vieš využívať ako elektromobil. Napríklad, ak máš robotu 20 km od domu, na cestu tam a späť využiješ len energiu z bateriek a spaľovací motor môže byť po celú dobu vypnutý. A naopak, keď potrebuješ ísť niekam na dlhšiu cestu, auto bude po vybití fungovať ako klasický hybrid – teda, o pohon sa bude starať kombinácia spaľovacieho motora a elektromotora.
Ktorý hybrid je najlepší?
Ak chceš skutočne pocítiť výhody hybridu, optimálnou voľbou bude klasický hybrid. Pokiaľ máš dom so záhradou a vieš svoje auto každú noc dobíjať zo zásuvky, zaujímavou voľbou môže byť aj plug-in hybrid. Ak ale možnosť pravidelného nabíjania nemáš, bude ti skôr na príťaž.