Prečo wi-fi nevadí?
Väčšina leteckých spoločností teraz ponúka wi-fi počas letu ako platenú službu. Do komunikácie lietadla však nijako nezasahuje a nekomplikuje priebeh letu. Wi-fi funguje so satelitnými signálmi a nie rádiovými signálmi, nepripája sa k vežiam mobilných telefónov na zemi, a preto je v lietadle bezpečné.
Čo sa stane, ak mobil do letového režimu neprepneš?
Ak zabudneš prepnúť telefón do režimu v lietadle alebo sa úmyselne pokúsiš porušiť pravidlá, pravdepodobnosť katastrofy je malá. Následky chyby však niekedy môžu byť smrteľné, takže to nechceš riskovať.
Piloti používajú rádiové výškomery na zistenie presnej výšky lietadla a terénu pod ním. Na tieto údaje sa spoliehajú najmä pri priblížení k zemi, keď je veľmi nízka viditeľnosť v dôsledku hmly, sneženia alebo iného nepriaznivého počasia.
„Lietadlá, ktoré sú schopné vykonať postup automatického pristátia, kde autopiloti lietadla pristanú s lietadlom bez riadiacich vstupov od pilotov, musia mať spoľahlivé informácie z rádiových výškomerov, inak by tieto pristátia za nízkej viditeľnosti neboli možné,“ hovorí Ryan. Obáva sa, že ak zariadenie pasažiera s podporou 5G nie je v režime v lietadle, môže to spôsobiť, že anténa rádiového výškomeru lietadla zachytí falošný signál. To by mohlo spôsobiť chybné označenie výšky lietadla nad dráhou. A to môže mať desivé následky.
Preto nezáleží na tom, či je to jedna osoba alebo viacerí, ktorí ignorujú pravidlá. Stačí jeden chybný signál a nesprávna kombinácia okolností, aby došlo ku katastrofe.
Čo najhoršie by sa mohlo stať?
Teoreticky by elektronické rušenie mohlo spôsobiť leteckú haváriu. Z hľadiska vyšetrovania nehody však neexistujú žiadne dôkazy, že to už niekedy spôsobilo nehodu, ale to neznamená, že to nemôže byť zodpovedné za žiadnu doterajšiu nehodu. Je to ešte väčšia neznáma, pretože novšie lietadlá, ktoré na svete máme, sú ešte sofistikovanejšie a ešte viac závislé od automatizácie.