Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Utorok 24.12.2024
sk
Štedrý den | Adam, Eva
cz
Štědrý den | Adam, Eva

Ignorácia letového režimu v lietadle môže dopadnúť katastrofou. Ide o letecký mýtus alebo je to naozaj nevyhnutnosťou?

Telefóny na palube vraj nie sú problémom, prečo sa potom letový režim prikazuje zapnúť?


Ak si už niekedy letel, tento prípad poznáš. Dvere lietadla sa zavrú, nasleduje dlhý, nezaujímavý monológ letušky, v ktorom však oznámi, že máš uviesť všetku elektroniku do letového režimu. Preto si všetci na cestu pripravujeme knihy alebo sťahujeme playlisty, inak by sme sa tam asi unudili k smrti.

Čo je režim v lietadle?

Režim letu je nastavenie na tvojom smartfóne, ktoré dočasne pozastaví všetky signály vrátane wi-fi, aj keď zvyšok zariadenia zostane plne funkčný. Telefón prestane prijímať rádiové signály, ktoré ti umožňujú odosielať alebo prijímať textové správy alebo hovory, pristupovať na webové stránky, e-maily alebo sťahovať údaje. Dostupné však ostávajú textové správy, ktoré sú už stiahnuté, ako aj iné uložené informácie, napríklad dokumenty, hry, hudba alebo filmy, ktoré si si už uložil do svojho zariadenia.

Shutterstock

Telefóny v lietadle vraj nie sú problémom

Letecká navigácia a komunikácia sa spoliehajú na rádiové služby, ktoré sú od 20. rokov 20. storočia koordinované s cieľom minimalizovať rušenie. V súčasnosti používaná digitálna technológia je oveľa pokročilejšia ako niektoré staršie analógové technológie, ktoré sme používali aj pred 60 rokmi.

Určite si prečítaj:

Ľudia sa podelili o najväčšie kuchárske katastrofy, ktorých kedy boli svedkami

Výskum ukázal, že osobné elektronické zariadenia môžu vysielať signál v rovnakom frekvenčnom pásme ako komunikačné a navigačné systémy lietadla, čím vytvárajú takzvané elektromagnetické rušenie. V roku 1992 však Federálny úrad pre letectvo USA a spoločnosť Boeing v nezávislej štúdii skúmali používanie elektronických zariadení na rušenie lietadiel a nezistili žiadne problémy s počítačmi alebo inými osobnými elektronickými zariadeniami počas nekritických fáz letu. Vzlety a pristátia sa už však považujú za kritické fázy.

Americká Federálna komisia pre komunikácie tiež začala vytvárať vyhradené frekvenčné pásma pre rôzne zariadenia, ako sú mobilné telefóny, a komunikácie v lietadlách tak, že sa navzájom nerušia. Vlády na celom svete vyvinuli rovnaké stratégie a politiky na predchádzanie problémom s rušením letectva. V EÚ môžu elektronické zariadenia zostať zapnuté od roku 2014.

Prečo sa potom letový režim prikazuje zapnúť?

Rovnako ako aerodynamika a veda o letectve, dôvody vyžadujúce režim v lietadle nie sú jednoduché. Stručne povedané: „Režim lietadla je potrebný na zmiernenie akéhokoľvek možného rušenia citlivých systémov lietadla,“ vysvetľuje pre Reader’s digest pilot komerčnej leteckej spoločnosti, ktorý požiadal o zachovanie anonymity.

Ide o komunikačné a navigačné systémy, ktoré využívajú rádiové frekvencie vysielané zo zeme. Sú najzraniteľnejšie voči rušeniu rádiového signálu, pretože rovnaké frekvencie používajú mobilné telefóny a tablety. „Rádia pre wi-fi, bluetooth, hlasové volania, 3G, 4G a 5G dáta využívajú rôzne časti rádiového frekvenčného spektra,“ udáva.

Shutterstock

Problém nastáva pri rušení susedných kanálov (ACI). „ACI v podstate znamená, že jeden rádiový prijímač môže neúmyselne zachytiť vysielanie z vysielača na blízkej frekvencii,“ hovorí Ryan. Tento prenos môže rušiť zamýšľaný signál. Ak sa piloti v lietadle riadia zložitým pristávaním alebo je na palube alebo na zemi veľmi reálna núdzová situácia, ich komunikačné linky s pozemným ovládaním musia byť čisté a široko otvorené a nedodržané zapnutie letového režimu to môže ohroziť.

Problémom je 5G

Ryan zároveň hovorí, že režim v lietadle sa stal „výrazne kritickejším“ zavedením 5G niekoľkými poskytovateľmi mobilných služieb. Hoci lietadlá lietajú na oblohe až do výšky 40 000 stôp, signály generované pozemnými anténami a ľudskými zariadeniami 5G môžu spôsobiť rušenie v najkritickejšom čase letu, keďže sú veľmi blízko signálov používaných rádiovými výškomermi lietadla. Tie odrážajú rádiový signál od zeme a potom späť do antény lietadla. To znamená, že najmä počas vzletu a pristátia by tento rušivý signál mohol sťažiť rozoznanie kokpitu, a tým aj to, ako ďaleko je lietadlo od zeme. A to zrovna nie je situácia, v ktorej by niekto chcel byť.

Shutterstock

Prečo wi-fi nevadí?

Väčšina leteckých spoločností teraz ponúka wi-fi počas letu ako platenú službu. Do komunikácie lietadla však nijako nezasahuje a nekomplikuje priebeh letu. Wi-fi funguje so satelitnými signálmi a nie rádiovými signálmi, nepripája sa k vežiam mobilných telefónov na zemi, a preto je v lietadle bezpečné.

Čo sa stane, ak mobil do letového režimu neprepneš?

Ak zabudneš prepnúť telefón do režimu v lietadle alebo sa úmyselne pokúsiš porušiť pravidlá, pravdepodobnosť katastrofy je malá. Následky chyby však niekedy môžu byť smrteľné, takže to nechceš riskovať.

Piloti používajú rádiové výškomery na zistenie presnej výšky lietadla a terénu pod ním. Na tieto údaje sa spoliehajú najmä pri priblížení k zemi, keď je veľmi nízka viditeľnosť v dôsledku hmly, sneženia alebo iného nepriaznivého počasia.

„Lietadlá, ktoré sú schopné vykonať postup automatického pristátia, kde autopiloti lietadla pristanú s lietadlom bez riadiacich vstupov od pilotov, musia mať spoľahlivé informácie z rádiových výškomerov, inak by tieto pristátia za nízkej viditeľnosti neboli možné,“ hovorí Ryan. Obáva sa, že ak zariadenie pasažiera s podporou 5G nie je v režime v lietadle, môže to spôsobiť, že anténa rádiového výškomeru lietadla zachytí falošný signál. To by mohlo spôsobiť chybné označenie výšky lietadla nad dráhou. A to môže mať desivé následky.

Shutterstock

Preto nezáleží na tom, či je to jedna osoba alebo viacerí, ktorí ignorujú pravidlá. Stačí jeden chybný signál a nesprávna kombinácia okolností, aby došlo ku katastrofe.

Čo najhoršie by sa mohlo stať?

Teoreticky by elektronické rušenie mohlo spôsobiť leteckú haváriu. Z hľadiska vyšetrovania nehody však neexistujú žiadne dôkazy, že to už niekedy spôsobilo nehodu, ale to neznamená, že to nemôže byť zodpovedné za žiadnu doterajšiu nehodu. Je to ešte väčšia neznáma, pretože novšie lietadlá, ktoré na svete máme, sú ešte sofistikovanejšie a ešte viac závislé od automatizácie.


Tagy:

Nikola Kulová
Aktuálne dianie mám pod palcom, novinky tu nájdeš každý deň. Okrem toho sa venujem PR článkom a rozhovorom s inšpiratívnymi ľuďmi.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.