Prvé zmienky o mejkape pochádzajú už zo starovekého Egypta. Už vtedy ľudia používali prototypy očných liniek a mejkap nosili ako ženy, tak aj muži. Odvtedy sa kozmetika a vnímanie mejkapu dramaticky zmenilo. Dnes sa trendy menia každú sezónu a preferencie Sloveniek sa konštantne rozvíjajú.
Táto téma zaujala aj tím analytikov z Picodi.com, a tak sa rozhodli vytvoriť report, ktorý je založený na odpovediach z ankety. Na tú im v júni 2020 odpovedalo cez 9300 ľudí zo 44 krajín sveta.
Koľko peňazí minú ľudia zo Slovenska na kozmetiku ročne? Ktoré faktory ovplyvňujú nákup kozmetiky? Čo si myslia muži a ženy o ekologickej kozmetike? A ako sme na tom v porovnaní s inými krajinami?
Krása má svoju cenu
Kozmetické taštičky Sloveniek sú asi dosť veľké – priemerne obsahujú až okolo 24 produktov. Nie je teda zvláštne, že typická Slovenka minie za rok na kozmetiku okolo 273 €. Na druhej strane, z 24 produktov regulárne používajú iba 10. Môže to byť aj preto, že až 36 % Sloveniek nakupuje kozmetiku do rezervy, keď je v zľavách. 38 % nakupuje kozmetiku, ak sa im minie, a 26 % kedykoľvek chce.
Ako si Slovenky vyberajú kozmetiku? Najviac opýtaných žien (až 64 %) vybralo cenu ako hlavný faktor pri kúpe. Na značke kozmetiky záleží 33 % opýtaných a 52 % vyberá podľa ingrediencií. Menej podstatné sú názory influencerov (18 %), špecialistov (26 %) alebo známych (16 %).
Ak si zoberieme fakt, že najviac opýtaných nakupuje hlavne podľa ceny, nie je ničím zvláštnym, že iba 18 % žien preferuje prémiovú kozmetiku, ktorá je oproti obyčajnej drahšia. 57 % si občas takúto kozmetiku kúpi a 25 % si prémiovú kozmetiku nekupuje vôbec.
Cena je taktiež rozhodujúcim faktorom pri vyberaní medzi regulárnou a ekologickou kozmetikou, ktorá posledné roky naberá na popularite. Väčšina opýtaných žien (až 59 %) si kupuje “zelenú” kozmetiku, iba ak je cena rozumná. 29 % si stále kupuje ekologickú kozmetiku a 12 % sa o ekologické aspekty kozmetiky vôbec nezaujíma.
Zrkadielko, zrkadielko…
Pre mnoho žien je mejkap neodmysliteľnou rutinou každé ráno. Avšak, 12,6 % Sloveniek vôbec nenosí mejkap. Medzi ostatnými ho 47 % nosí denne, 48 % niekedy a 5 % iba pri špeciálnych príležitostiach.
Koľko času trávia Slovenky pred zrkadlom? Medzi ženami vo veku 18 do 50 rokov trávi pri zrkadle až 53 % od 5 do 15 minút a 16 % to zaberie maximálne 5 minút. Až 31 % opýtaných Sloveniek trávi pred zrkadlom viac času, a to od 15 do 30 minút.
Kozmetická taštička priemernej ženy obsahuje množstvo produktov, vrátane niektorých rovnakého druhu. Štatisticky vlastnia Slovenky 6 rúžov, 3 ústne linky, 2 tvárenky, 3 maskary, 6 lakov na nechty a 6 tieňov na oči.
Cez zrkadlo
Na Slovensku sú najpopulárnejšími kozmetickými produktmi riasenka, ceruzka na obočie, korektor, rúž a rozjasňovač a ženy minú na kozmetiku okolo 273 € za rok. A ako to je v iných krajinách alebo u susedov?
Česi minú menej ako Slováci – 232 € za rok. Najobľúbenejšie produkty sú takmer rovnaké – riasenka, korektor, rúž, ceruzka na obočie a mejkap.
Prekvapujúco, nemecké ženy minú na kozmetiku oveľa menej, okolo 197 € za rok. S 351 € na kozmetiku nás predbehli ženy zo Spojených štátov amerických.
Muži vs. kozmetika
Čo si myslia o kozmetike muži? Za prvé, minú na kozmetiku omnoho menej peňazí ako ženy – 145 € za rok, čo je blízko polovici zo ženského rozpočtu na kozmetiku. Taktiež vlastnia menej kozmetických produktov (9 kusov), z čoho regulárne používajú iba 6. Čo je zaujímavé, iba 67 % opýtaných mužov si nakupuje kozmetiku samo – zvyšných 33 % priznalo, že im kozmetiku kupuje mama alebo partnerka.
Oproti ženám si muži nakupujú kozmetiku hlavne vtedy, keď sa im minie (70 %). Iba 19 % nakupuje kozmetiku vtedy, keď je v zľavách, a 11 % kedykoľvek chce. Takisto ako u žien, aj u mužov je hlavným faktorom pri kúpe cena (45 %). Stále je však podstatná aj značka (pre 42 %) a osobné preferencie (31 %).
Slováci si taktiež veľmi nekupujú prémiovú kozmetiku – 51 % priznalo, že ju nikdy nenakupuje, a 21 % niekedy. Ak ide o ekologickú kozmetiku, viac ako polovica opýtaných mužov (51 %) sa nezaujíma o ekologické aspekty v kozmetike. 37 % mužov zo Slovenska si kúpi ekologickú kozmetiku iba vtedy, keď je cena rozumná, a iba 12 % si ju nakupuje pravidelne.