Agresívne správanie za volantom predstavuje rastúci problém na slovenských cestách. Experti na bezpečnosť poukazujú na zvyšujúci sa počet vodičov, ktorí nedodržiavajú dostatočný odstup. Svojím riskantným štýlom jazdy tak ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky.
Praktické riešenie od odborníkov
Ako informuje portál Vedeli ste, že, španielsky inštruktor autoškoly Raúl Ros nedávno predstavil efektívnu metódu, ako sa vysporiadať s vodičmi, ktorí jazdia príliš blízko. Svojím študentom ukázal, že aktivácia ostrekovačov čelného skla môže prinútiť vozidlo za vami k vytvoreniu väčšej vzdialenosti.
Táto technika funguje na jednoduchom princípe. Voda z ostrekovačov dopadne nielen na vlastné čelné sklo, ale aj na vozidlo jazdiace vzadu. Vodič za vami tak dostane jasnú správu o tom, že je príliš blízko, a väčšinou spontánne zväčší odstup.
Ros vo svojom výučbovom videu zdôraznil, že „tento postup je úplne legálny a neporušuje žiadne pravidlá„.

Zákonné požiadavky na bezpečný odstup
Slovenská legislatíva v zákone č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke ustanovuje, že vozidlá musia udržiavať takú vzdialenosť, ktorá umožní bezpečné zastavenie v prípade spomalenia alebo zastavenia predchádzajúceho auta.
Odborníci na cestnú bezpečnosť odporúčajú používanie dvojsekundového pravidla – ak prejdeš pevný bod na ceste menej ako dve sekundy po vozidle pred tebou, znamená to nedostatočný odstup. Pri rýchlosti 90 km/h by mala byť vzdialenosť minimálne 25 metrov, na diaľniciach pri 130 km/h až 36 metrov.
Tieto údaje nie sú len teoretické – brzdná dráha na suchom povrchu z rýchlosti 90 km/h predstavuje približne 40 metrov, pri vyššej rýchlosti 130 km/h dokonca 70 metrov. Do týchto hodnôt ešte nie je započítaný reakčný čas vodiča ani stav pneumatík vozidla.
Dodržiavanie bezpečného odstupu zostáva jedným z najdôležitejších faktorov prevencie dopravných nehôd a každý zodpovedný vodič by mal túto zásadu rešpektovať.