V prvom rade by sme sa mali všetci zhlboka nadýchnuť, vydýchnuť a pohodlne usadiť, pretože práve prichádza ten dlhoočakávaný moment. Ten, na ktorý si čakal už od základnej školy, ten, o ktorom si si fakt nemyslel, že vôbec príde a zároveň ten, o ktorom točí každý učiteľ matematiky od Tatier až k Dunaju (a ešte aj za ním, vo zvyšku sveta, a tak…).
Moment, keď v reálnom živote využiješ matematiku. Nebude to nič prudko užitočné, ani produktívne, to si vyjasníme už na úvod. Ale bude sa to diať a reálnom čase, a priestore, a budú sa tam využívať určité matematické úkony… a to sa ráta, lebo lepšie to už nebude. Aby sme však už konečne skončili s týmito omáčkami a prešli rovno k veci – dnes budeme rátať príklad.
Veľmi jednoduchý príklad, pohybujeme sa niekde na úrovni základnej školy. Tento príklad rozhádal internety, pomotal nám hlavy, a hoci sú v ňom dokopy štyri čísla, stále sme nedostali jednoznačný výsledok. Príklad znie nasledovne: 8 ÷ 2(2+2) = ? Aké číslo sa však skrýva pod otáznikom? Teraz si si to v hlave všetko prepočítal a neveriacky krútiš hlavou, lebo je to predsa jasné. Je to 1… alebo žeby 16?!
A tu sa nám strhla ďalšia internetová vojna medzi táborom číslo jedna a číslo šestnásť, a treba povedať, že každý z nich má vo svojom tíme pomerne silných stúpencov. Napríklad sa našla slečna lauram_williams, ktorá má doktorát z matematiky. Podľa nej je odpoveď 1. Alebo ďalšia slečna corynhendrix, ktorá tiež študuje matematiku a tvrdí, že odpoveď je jednoznačná… 16. Do boja sa zapojila aj ťažká výpočtová technika, a takto to dopadlo:
Wait… https://t.co/0xaE4dJuTz pic.twitter.com/9DwOQSzqq5
— LUZZZ (@celestiallight_) July 30, 2019
Kde je teda problém? Ako je možné, že sa zasekol na takom banálnom príklade, akým je tento? Ide o to, že sú dve možnosti, ako rátať matematické príklady. V angličtine majú tieto dva postupy skratky PEMDAS a BODMAS, podľa začiatočných písmen jednotlivých operácií. Každý učiteľ matematiky na svete si môže vybrať, ktorý z nich bude používať, a teda ho posunie aj svojim študentom.
PEMDAS je skratkou pre parentheis, exponents, multiplication, division, addition, subtraction a najprv sa v ňom násobí. BODMAS je zase skratkou pre brackets, order, divide, multiply, add, substract a najprv sa v ňom delí. Takže ľudia, ktorí boli učení prvému spôsobu, vyrátali najprv druhú časť príkladu a zase opačne. Preto dospel každý k inému výsledku.
Teraz sa môžeme spoločne pozrieť na to, ako veľmi sa snažili:
— ??? ????? (@cmcmemes) July 28, 2019
notation y’all pic.twitter.com/yAMie100Hi
— maggie (@BatmanOfficial_) July 29, 2019
It’s either 1 or 16 depending on which mathematician you listen to, because order of operations isn’t a hard and fast rule, and math is really just a language.
And nothing is true. pic.twitter.com/d324s8grlA
— ??Moon-faced Assassin of Joy?? (@NomeDaBarbarian) July 30, 2019
In PEMDAS multiplication and division take equal priority so you do whichever is first from left to right. Same for addition and subtraction. pic.twitter.com/1617gChUms
— George W. Kush (@supermaddd) July 29, 2019
IM SICK OF YALL pic.twitter.com/lCE1F1qg7b
— como siempre (@skylarrousse) July 30, 2019
— laur♏️ (@lauram_williams) July 30, 2019
Hey guys!!! I solved it!!! The steps are given in the posted picture. Remember, never underestimate a 12 year old.? pic.twitter.com/dDV8sctUXv
— Gc (@joshuagopichand) August 1, 2019
[poll id=“64″]
Zdroj: pjmdoll / Twitter