Človek sa už od dávnej minulosti snaží neustále hľadať riešenia, ako si čo najviac uľahčiť život. Práve preto vývoj tak rýchlo napreduje. Kým v minulosti sa autá štartovali kľukou, musel si v nich nosiť prilbu a išli maximálne 50 km/h, dnes je situácia iná. Jazdíme v moderných vozidlách, ktoré robia veľa vecí za nás. Nie je preto žiadnym prekvapením, že inžinieri sa vždy snažili nájsť náhradu za manuálne prevodovky, ktoré vodičom pridávajú robotu naviac.
A riešenia sa veru našli. Automatické prevodovky sú dnes mimoriadne obľúbené. Dokonca tak veľmi, že niektoré autá si s manuálnou prevodovkou jednoducho nekúpiš. Našťastie, pre milovníkov manuálneho radenia je tu stále veľa modelov, ktoré si ponechávajú 3 pedále a radiacu páku. Otázka však znie – je automatická prevodovka naozaj takým dobrým riešením, alebo sa ešte stále oplatí kupovať auto s manuálom?
Manuálna prevodovka odpútava pozornosť
Samozrejme, pokiaľ si skúsený šofér, prakticky ani nevieš o tom, že šoféruješ auto s manuálnou prevodovkou. Radenie prevodových stupňov a narábanie so spojkou ide akosi automaticky, bez toho, aby si nad tým rozmýšľal. Avšak, šoféri, ktorí často nejazdia, obvykle venujú práci s manuálnou prevodovkou príliš veľa pozornosti. Neustále sledujú otáčkomer, rozmýšľajú nad tým, kedy preradiť, a sústredia sa na správne narábanie so spojkou.
Teda, nevšímajú si tak premávku a hrozí, že kvôli tomu spôsobia nehodu. V prípade automatickej prevodovky takýto problém nehrozí. Odpadá ti práca s 3. pedálom, môžeš sa teda stopercentne venovať ovládaniu auta a sledovaniu okolia.
Automatická prevodovka je „blbuvzdorná“
Pokiaľ máš auto s manuálnou prevodovkou, všetko je v tvojich rukách. To je na jednej strane výhoda, avšak môže to byť aj značná nevýhoda. Napríklad, ak nechtiac na diaľnici podradíš do jednotky, pretočíš motor a môžeš auto zahodiť do šrotu. Pokiaľ príliš podtáčaš motor radením vysokých prevodových stupňov pri nízkych rýchlostiach, môžeš taktiež zapríčiniť skoršie opotrebenie komponentov.
Automatická prevodovka má softvér nastavený tak, aby zabránila akémukoľvek konaniu, ktoré by autu ubližovalo. Nedovolí ti pretočiť motor a zároveň sa stará o to, aby pracoval v optimálnych otáčkach s ohľadom na spotrebu.
Komfort pri jazdení v meste
Asi netreba zdôrazňovať, že jazdenie s automatickou prevodovkou je mimoriadne pohodlné najmä v meste. Neustále rozbiehanie sa z križovatiek a pomalé posúvanie sa v kolónach, to všetko sú veci, ktoré ti v prípade manuálnej prevodovky môžu spôsobiť doslova svalovicu v ľavej nohe. Tým, že automatická prevodovka ťa menej vyčerpáva, z auta budeš pravdepodobne vystupovať sviežejší.
Vplyv prevodovky na spotrebu
Pri starých automatických prevodovkách neraz platilo, že značne zvyšovali spotrebu auta. Teda, jazdenie s manuálnou prevodovkou bolo ekonomickejšie, najmä v prípade, že si ju vedel správne používať. Dnes je však situácia iná. Automatické prevodovky sú mimoriadne efektívne a ich obrovskou výhodou je väčší počet rýchlostných stupňov. 7, 8, 9, či dokonca 12-stupňové prevodovky dnes nie sú ničím výnimočným.
Ich výhodou je skutočnosť, že pri každej rýchlosti točí motor optimálne otáčky – či už pri jazdení po meste, alebo pri 150 km/h na nemeckej diaľnici. Vďaka tomu má auto nižšiu spotrebu. Naopak, manuálne prevodovky majú maximálne 6 stupňov, v niektorých špeciálnych prípadoch 7. To znamená, že napríklad pri diaľničných rýchlostiach má motor vyššie otáčky, a teda aj vyššiu spotrebu.
Servisné náklady
Samozrejme, v prospech manuálnych prevodoviek hovorí servisná náročnosť. V podstate sa ti na nich nemá čo drahé pokaziť. Naopak, automatické prevodovky sú náchylnejšie na správnu údržbu, a pokiaľ sa na nich niečo pokašle, obvykle to citeľne zasiahne tvoju peňaženku.
Keď teda kupuješ jazdené auto, dobre si rozmysli, či chceš riskovať potenciálne drahé problémy. Respektíve, poriadne si prever, či prevodovka dostávala pravidelný servis. V prípade nových áut (pokiaľ sa nerozprávame o nejakých zábavných vozidlách na voľný čas) je z hľadiska pohodlia a efektivity obvykle výhodnejšie voliť automatickú prevodovku.