Tlačidlo na zatvorenie okna potvrdenia platby
Tvoje predplatné bolo aktivované
Piatok 22.11.2024
sk
Cecília
cz
Cecílie
Zdroj: ©Shutterstock

Je dobrý nápad kúpiť auto, ktoré bolo v minulosti búrané? Na toto si dávaj pozor

Poradíme ti, čo si všímať, aby si nekúpil mačku vo vreci.

Možno si už aj ty čítal nejaké články alebo videl videá s praktickými tipmi, na čo si dávať pozor pri kúpe jazdeného auta. V nich sa určite spomínalo, ktoré detaily by si si mal všímať, aby si náhodou nekúpil búrané vozidlo. Napríklad, odlišný odtieň niektorých dielov karosérie, nesprávne sediace panely či lišty. Prečo sú ale búrané autá považované za také veľké riziko

V skutočnosti búrané auto nemusí byť vôbec zlou voľbou. Avšak, je tu jedno veľké ALE. Existujú nehody, ktoré nemajú na auto žiaden zásadný vplyv a po oprave bude naďalej fungovať ako nové. Niektoré poškodenia sa však nedajú tak ľahko opraviť, a keď ich niekto rieši neprofesionálnou cestou, môžu ti neskôr spôsobiť vážne problémy.

Práve preto sme si pre teba pripravili niekoľko rád z praxe ohľadom toho, kedy je kúpa búraného auta v pohode a za akých okolností by si ju nemal riskovať. 

Ako zistiť, či bolo auto v minulosti búrané? 

Ak chceš zistiť, či bolo auto v minulosti havarované, môžeš si zaplatiť online overenie vozidla. Na portáli zadáš VIN číslo, zaplatíš poplatok a zobrazia sa ti informácie o nehodách v minulosti, ktoré boli evidované poisťovňami. Okrem poškodených dielov uvidíš aj približnú cenu opravy. 

auto nehoda
Pixabay

Na základe takéhoto overenia dokážeš ľahko odhaliť, či malo auto v minulosti vážnu nehodu alebo nie. Mysli však na to, že tieto informácie nemusia byť 100 % správne. A veľakrát sa môže stať, že auto síce malo škodu napríklad za 3000 €, no v skutočnosti išlo len o škrabanec z parkoviska, a nie vážnu nehodu. Preto je dobré potvrdiť si informácie z online overenia vozidla priamo na prehliadke pomocou meračky hrúbky laku. 

Mohlo by ťa zaujímať:

Nenechaj si ujsť zľavu, aká tu ešte nebola. S naším PREMIUM sa počas leta nudiť nebudeš

Zmeraj hrúbku laku

Meračka hrúbky laku je malé zariadenie, ktoré priložíš ku karosérii a na displeji ti ukáže hrúbku laku. Vieš tak jednoducho vyhodnotiť, na akých miestach bolo auto prelakované, respektíve kde bola karoséria naviac aj tmelená. Presne tak budeš vedieť, aký bol rozsah poškodenia v minulosti. 

Opravené škrabance z parkovísk nie sú žiaden problém 

Pokiaľ zistíš, že auto malo v minulosti napríklad prelakovaný bok, lebo ho oškrelo iné vozidlo na parkovisku, prípadne vymenený nárazník, nemusíš sa ničoho obávať. Ak bola oprava prevedená v profesionálnom servise, auto bude naďalej fungovať ako nové a takéto poškodenie z minulosti nijako nepocítiš. 

Pozor na tmelené časti

O niečo horšie je, ak boli niektoré časti karosérie nielen prelakované, ale aj tmelené. Oprava tmelením sa používa napríklad vtedy, keď sa niektorá časť karosérie preliači. Pokiaľ je oprava prevedená nesprávne, môže sa ti stať, že po pár mesiacoch alebo rokoch sa na tmelenom mieste začne odlupovať lak a objaví sa hrdza. Preto si dôkladne skontroluj, či bola oprava vykonaná naozaj profesionálne. 

Ak na opravovanom mieste jasne vidíš odlišnú farbu alebo lesk laku, práce zrejme neboli spravené úplne špičkovo a môžeš v budúcnosti očakávať problémy. 

Opravené nosné časti auta 

Poškodenie nárazníka, kapoty, dverí, blatníkov či lemov kolies nemusí predstavovať žiaden problém, ak bola oprava prevedená profesionálne. Čo však problém spôsobovať môže, to je poškodenie nosných častí. Ak boli pri nehode narušené A-čkové, B-čkové alebo C-čkové stĺpiky, prahy či nosníky motora, auto už ďalej nemusí fungovať správne. 

auto nehoda
Pixabay

Pri väčších opravách, keď sa zvárajú, nitujú alebo lepia nosné časti, môže dôjsť k oslabeniu niektorých dielov a karoséria už následne nie je taká pevná, ako keď bola nová. Pri ďalšej nehode ťa preto nemusí 100 % ochrániť. Nehovoriac o tom, že pri jazde sa vie objavovať nepríjemné vŕzganie, niektoré časti skôr začnú hrdzavieť a podobne. 

Určite si prečítaj:

20 automechanikov, ktorí zažili počas dňa v práci niečo bizarné či nečakané

Narušená geometria podvozka 

Ak auto nebolo po väčšej nehode 100 % správne opravené, je možné, že geometria kolies sa už nebude dať nastaviť do správnych hodnôt. Budú sa ti tak viac opotrebúvať pneumatiky a auto nebude mať optimálne jazdné vlastnosti. To je tiež celkom veľký problém. 

Tak aký je verdikt? Ak malo auto poškodené len povrchové plechové diely alebo nárazníky a oprava nebola vyslovene „sfušovaná“, nemusíš sa ho báť kúpiť. Pokiaľ však zistíš, že pri nehode vystrelili airbagy, respektíve boli narušené aj nosné časti, jednoznačne si pýtaj od predávajúceho faktúry o oprave. Ak bolo vozidlo opravené v profesionálnom servise, môžeš nad ním uvažovať. Keď ti ale majiteľ nevie jasne preukázať kvalitu opravy, radšej nič neriskuj a choď si nájsť iné auto. 


Tagy:

Dominik Parajka
Už viac ako 8 rokov sa venujem obsahovému marketingu, pričom mojou srdcovkou sú autá, o ktorých často píšem a natáčam videá. Rád ale vytváram obsah aj k iným témam, hlavne investovaniu, realitám, financiám, technike a elektronike.
Najčítanejšie
Podobné

Vitaj na stránke EMEFKA

Posúvaj prostom doľava alebo doprava a objav viac

Práve sa deje

Klikni a uvidíš aké máme novinky

Domov
TOP
Trending
PREMIUM
Emefka Daily logo
Nový spravodajský web
Práve sa deje

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM. Skopíruj špeciálny odkaz a zdieľaj obsah so svojimi kamošmi.

Kopírovať odkaz

Odkaz bol skopírovaný

Odomknúť článok

kamošovi

Táto funkcia je dostupná iba členom Emefka PREMIUM, prihlás sa do svojho konta. Ak členom nie si, využi túto možnosť a zakúp si predplatné.

Zakúpiť Zakúpiť

Blahoželáme, máš prémiových kamošov!

Tento obsah je štandardne platený, no tvoj kamoš je členom Emefka PREMIUM a obsah ti odomkol. Stačí zadať tvoju emailovú adresu.